Före, under & efter

Hur optimerar du dina gästers upplevelse? Ta en minut och läs vår vd Göran Grells råd kring vikten av att tänka ”före, under och efter”.

Jag har funderat mycket kring hur en resa fungerar hos oss emotionellt. För det första: vi säljer de viktigaste veckorna på året. För det andra: våra gäster värderar sin resa högt. För det tredje: vi jobbar i upplevelsebranschen. Vi har m.a.o. ett viktigt jobb.

Upplevelsecrescendot är självklart under själva resan förutsatt att vi alla har gjort vårt jobb. Men vad händer före och efter? Hur får vi gästen att ”kapitalisera” på resan både innan man åker och efter att man har kommit hem, så att upplevelseinvesteringen sitter i längre? Lyckas vi med det får gästen ut mer och vi får nöjdare gäster. Ta en minut och dela upp resan i tre delar: före avresan, under resan och efter. Vad kan jag göra i varje del för att optimera upplevelsegraden?!

Före
Kan jag skicka utflyktsprogram, packningstips eller intressanta länkar så att mina gäster kommer bättre förberedda? Kan jag bearbeta dem via sociala medier så att både gästen och dess vänner blir sugna på att resa med just mitt företag?

Under
Hur optimerar jag upplevelsen under resan? Hur kan jag överraska? Hur kan jag kittla tävlingsinstinkten hos gästerna? Hur får jag dem att interagera med sina medresenärer bättre? Hur kan jag ”lura dem” att uppdatera sig på sociala medier så att de gör ”gratis” marknadsföring av mitt företag och min resa?

Efter
Väl hemma är man full av intryck och upplevelser som man vill berätta för hela världen om. Gästerna är m.a.o. levande reklampelare för ditt företag och resan. Hur kan du ”boosta” det ytterligare? Välkommen-hem-kort (handskrivet i en digital värld… wow). Hur får du dem att ladda upp sina bilder på sociala medier, med ditt företagsnamn? Hur får du dem att fortsatt interagera med medresenärerna och därmed indirekt boka nästa resa?

Fundera på vad du kan göra. Jag har massor med tankar som jag gärna delar med mig av. Slå mig en signal. Det enkla är ofta det bästa och i det enkla finns det stora.

Ha en fantastisk sommar och njut av livet. Det finns nämligen inget före eller efter.

Göran Grell, VD