Resan går till Jämtland och Tröndelag, två regioner som vårdar sina traditioner väl och där vi upptäcker den lokala mat- och dryckeskulturen. Vi får uppleva vikingahistoria i Stiklestad, kultur och konst på Inderöy och kryssar sedan med Havila Kystruten eller Hurtigruten längs den vackra kusten från Trondheim till Bergen.

Dag 1. Hemorten–Östersund
Från hemorten tar vi sikte på Jämtland och Östersund där vi bor två nätter.

Dag 2. Sommarhagen & bryggeribesök
Under förmiddagen besöker vi Wilhelm Peterson-Bergers drömhem Sommarhagen på Frösön, inspirerat av nationalromantik och engelsk villastil. Huset ligger med strålande utsikt över skogar, sjöar och fjäll. Efter lunch tar vi oss till Pilgrimstad sydost om Östersund och besöker Jämtlands bryggeri, Sveriges mest prisbelönta mikrobryggeri. Här får vi en visning som ger oss inblick i bryggningens olika moment och vi rundar av med en ölprovning.

Dag 3. Kaffe, choklad, snaps & historia
Vi åker till Åre och inleder dagen på Åre kafferosteri där specialkaffe från hela världen rostas. Efter en visning av rosteriet där vi lär oss mer om kaffe smakar vi en nybryggd kopp. Vi fortsätter till Åre chokladfabrik, känd över hela landet för sina handgjorda praliner, tryfflar och kolor. Genom butikens fönster ser vi delar av tillverkningen inne i fabriken. Dagens lunch intas på Buustamons fjällgård som ligger en bit upp på Åreskutan. Det är ett genuin och charmigt fjällhotell vars kök inspireras av de jämtländska råvarorna. Efter lunchen väntar en snapsprovning i deras bränneri, ett av Sveriges minsta.

Resan fortsätter över norska gränsen och vi kommer in i Tröndelag. Vårt mål är Stiklestad, känt som slagfältet där vikingakonungen Olav Haraldsson, Olav den helige, föll 1030. Detta blev starten till genombrottet för kristendomen i Norge och här får vi en guidad historisk visning.

Dag 4. Den gyllene omvägen
Idag åker vi till halvön Inderöy där en guide visar oss runt längs vägen som kallas Den Gyldne Omvei, den gyllene omvägen. Här hittar vi innovativ lokal mat, konst och kulturupplevelser längs med vägen. Vi besöker konsthantverkare, gårdsbutiker, gallerier och en skulpturpark. Lunchen intas på restaurang Öyna i en härlig miljö i det vackra naturlandskapet. Framåt eftermiddagen fortsätter vi söderut till Trondheim, där vi bor en natt. Om tid finns kan vi ta en kvällspromenad och titta på Nordens näst största domkyrka Nidarosdomen, där Olav den helige ligger begravd.

Dag 5 & 6. Med Havila Kystruten eller Hurtigruten från Trondheim till Bergen
Vi går ombord på ett av Havila Kystrutens eller Hurtigrutens fartyg som tar oss från Trondheim till Bergen. Färden går ut genom Trondheimsfjorden, och via bl.a. Kristiansund, Molde och Ålesund. Vi njuter av Vestlandets vackra kustlandskap med djupa fjordar och höga berg och övernattar på fartyget som når Bergen under eftermiddagen.

Konceptet hemlig resa

Denna resa passar både för färdiga grupper och i ditt program, inte minst som hemlig resa. Resor mot okända mål lockar många resenärer – tänk vad spännande att kliva ombord utan att veta vart resan ska gå. Att resa ”ut i det blå” är ett koncept som ökar stadigt. Inte sällan ser vi att en destination som varit hemlig resa ett år, blir ett återkommande resmål i nästa års program. Vissa pärlor behöver hemlighetsmakeriet för att upptäckas, men när några resenärer varit där vill fler åka dit. Välj fliken Resmål och sedan Hemlig resa för att se fler fina förslag.