Kom ihåg att boka de rätta besöksmålen och utflykterna som ger resan det lilla extra. Här presenterar vi våra favoriter i Kapstaden med omnejd.

Kaphalvön
Tillsammans med vår guide ger vi oss ut på en heldagstur runt Kaphalvön. Vi kör längs den vackra kustvägen som bjuder på fantastiska naturscenerier och passerar Clifton, Camps Bay, Lladudno, Sandy Bay och Hout Bay. Vi kommer också till Godahoppsudden och Cape Point med sitt naturreservat. På vägen tillbaka kör vi via den omtalade Boulders Beach med sin berömda pingvinkoloni.

Stadsrundtur i Kapstaden
Vi börjar rundturen med buss och ser delar av staden, t.ex. det färgstarka kvarteret Boo-Kap och den äldsta byggnaden The Castle och Company Gardens. Därefter tar vi linbanan upp till det berömda Taffelberget som reser sig 1 000 m.ö.h. Härifrån har vi en enastående panoramautsikt över Kapstaden, Signal Hill och Lions Head.

Middag i solnedgång
Ca 35 minuters bussresa från Kapstaden ligger restaurangen On the Rocks direkt på stranden i förorten Bloubergstrand. Vi åker dit i god tid innan solnedgången och börjar med välkomstdrink, följd av 3-rätters middag i solnedgången och med en fantastisk utsikt mot Taffelberget och Robben Island. Väl värt ett besök!

Kryssning i solnedgång
Ett annat trevligt sätt att uppleva Kapstadens berömda solnedgångar är en kvällskryssning. Kryssningen tar ca 1,5 timma och utgår från V&A Waterfront, ett hamnområde med många restauranger och butiker. Ombord njuter vi av ett glas mousserande vin och om vi önskar något annat att dricka finns det att köpa ombord. Efteråt passar det bra att äta middag på någon av de trevliga restaurangerna i V&A Waterfront.

The Big 5
Vi lämnar Kapstaden och åker ca 2 timmar genom ett vackert landskap till trevliga Aquila Private Game Reserve. Väl framme äter vi lunch och därefter väntar safaritur i öppna jeepar. Vi hoppas få se flera av The Big 5, d.v.s. elefant, noshörning, afrikansk buffel, lejon och leopard. Innan middagen kan vi ta en simtur i någon av anläggningens fina pooler eller bara njuta av den vackra naturen. På morgonen innan frukost finns även möjlighet att följa med på safari i soluppgången.

Boschendal
Den vackra och välkända vingården Boschendal grundades redan 1685 och ligger mellan Stellenbosch och Franschhoek. Här provar vi några av deras goda viner och äter lunch. Utöver vinproduktion finns även en park med djur och små butiker och efter lunchen kan vi strosa runt en stund på egen hand.

Cavalli Estate – hästar och vin
Utanför Stellenbosch ligger den relativt nya vingården och stuteriet Cavalli Estate. Här börjar vi med en vinprovning, där vi provar några av deras viner med namn som Pink Pony och Black Beauty. Vi får även en liten glimt av ägarens privata whiskysamling som är en av världens största. Därefter går vi upp en våning och äter lunch alternativt middag i restaurangen Equus Dine med utsikt över de vackra omgivningarna. Cavalli Estate bjuder på en fascinerande kombination av vacker miljö, prisbelönta hästar, god mat och gott vin.