Kapstaden kan besökas hur många gånger som helst, utan att man tröttnar. Förutom fina naturupplevelser, intressant historia m.m. har Kapstaden med omnejd några av världens bästa vinproducenter och vingårdarna sträcker sig över stora områden. Mat och dryck är väldigt prisvärt i Sydafrika och på denna resa har vi fokus på att njuta av just detta. Vi bor i Kapstaden och i vinområdet Stellenbosch.

Resan inleds med tre nätter i Kapstaden och efter att ha landat under morgon/förmiddag gör vi en stadsrundtur. Vi ser bl.a. det färgstarka kvarteret Boo-Kap, den äldsta byggnaden The Castle och Company Gardens, innan vi tar linbanan upp till det berömda Taffelberget som reser sig 1 000 m.ö.h. Panoramutsikten över Kapstaden, Signal Hill och Lions Head imponerar!

Nästa dag gör vi en heldagstur runt Kaphalvön med vår lokalguide. Vi kör längs den vackra kustvägen som bjuder på fantastiska naturscenerier och passerar Clifton, Camps Bay, Lladudno, Sandy Bay och Hout Bay. Vi kommer också till Godahoppsudden och Cape Point med sitt naturreservat. På vägen tillbaka kör vi via Boulders Beach med sin berömda pingvinkoloni.

Dagen därpå är fri för egna aktiviteter, eller arrangerad safari om så önskas. Ca 35 minuters bussresa från Kapstaden ligger restaurangen On the Rocks direkt på stranden i förorten Bloubergstrand. Hit åker vi på kvällen för att njuta av en välkomstdrink, följt av 3-rätters middag i solnedgången och med en fantastisk utsikt mot Taffelberget och Robben Island.

Nästa dag åker vi österut mot Stellenbosch där vi bor tre nätter. Stellenbosch är centrum för Sydafrikas vinindustri och näst efter Kapstaden är det landets äldsta stad. Områdena kring Stellenbosch, Franschhoek och Paarl går under namnet Cape Winelands och är Sydafrikas största vinområde.

Vårt första stopp blir den välkända vingården Boschendal mellan Stellenbosch och Franschhoek, grundad redan 1685. Här provar vi deras goda viner och äter lunch. Utöver vinproduktion finns även en park med djur och små butiker och efter maten kan vi strosa runt lite på egen hand. Under vistelsen i Stellenbosch tar vår duktiga guide med oss till både större välkända vingårdar, och lite mindre guldkorn. När vi behöver en paus från vin och god mat gör vi en stadsrundtur till fots i mysiga Stellenbosch, också känd för sitt universitet och med flera trevliga butiker och restauranger.

Utanför Stellenbosch ligger den relativt nya vingården och stuteriet Cavalli Estate dit vi åker en kväll. Vi provar viner med namn som Pink Pony och Black Beauty, får en glimt av ägarens privata whiskysamling (världens största!) och äter middag i restaurangen Equus Dine med fin utsikt över omgivningarna. Cavalli Estate bjuder på en fascinerande kombination av vacker miljö, prisbelönta hästar, god mat och gott vin.

På väg till flygplatsen tar vi en tur tillbaka till Kapstaden och V&A Waterfront, där vi har lite tid för lunch och shopping. Vi lämnar sedan Sydafrika för denna gång, fyllda av härliga upplevelser och soliga minnen.

• flyg Skandinavien–Kapstaden inkl. flygskatter t/r
  • buss enligt program
  • engelsktalande lokalguide under hela vistelsen (svensktalande mot tillägg)
  • 3 x övernattning inkl. frukostpension på 4-stjärnigt hotell i Kapstaden
  • 3 x övernattning inkl. frukostpension på 4-stjärnigt hotell i vinområdet Stellenbosch