En resa till Litauen där vi bor tre nätter i landets näst största stad Kaunas. Vi får även uppleva huvudstaden Vilnius, Trakai, Korskullen och ölbryggarstaden Birzai. Under hemresan bor vi en natt i Lettlands huvudstad Riga och lär känna den historiska hansastaden vid Daugava.

Dag 1. Med Tallink Silja Line från Stockholm till Riga

Dag 2. Via ölstaden Birzai till Kaunas
Efter ankomst till Riga reser vi söderut till litauiska Birzai som är landets ölhuvudstad. På bryggeriet Rinkuskiai äter vi en gemensam lunch och får en guidad rundvisning med ölprovning. Vi fortsätter sedan till Kaunas för tre nätter på vårt centrala hotell.

Dag 3. Stadsrundtur i Kaunas & Sugihara House
Vi ägnar hela dagen åt Kaunas, Litauens näst största stad. Staden är byggd vid floderna Neris och Njemens sammanflöde. Här finns bl.a. en historisk stadskärna, men också boulevarder och avenyer. En lokalguide visar oss stadens bästa sevärdheter.

Under eftermiddagen besöker vi Sugihara House, ett museum tillägnat den japanska diplomaten Chiune Sugihara. Han arbetade på Japans konsulat och räddade ca 12 000 polska judar undan Förintelsen. Chiune Sugihara kallas ofta för ”Japans Schindler”.

Dag 4. Vilnius & slottet Trakai
Under morgonen reser vi ca 10 mil österut för att uppleva Litauens vackra huvudstad. Här finns en av de största medeltida stadskärnorna i norra Europa. Stora delar av staden lades i ruiner under andra världskriget, men ett stort och kostsamt renoveringsarbete har återskapat den gamla stadskärnan som idag har världsarvsstatus. Barock och gotik blandas och det finns mängder av kyrkor, den ena vackrare än den andra. Under förmiddagen gör vi en gemensam stadsrundtur med lokalguide i denna baltiska pärla.

Under hemresan stannar vi i Trakai, som var Litauens huvudstad under medeltiden. I sjön Galve finns en liten ö med ett hänförande 1300-talsslott. Ön nås genom en liten bro och vi promenerar runt det röda tegelslottet som idag är museum.

Dag 5. Via Siauliai & Korskullen till Riga
På vägen norrut mot Riga stannar vi vid Korskullen som är en av Litauens mest välbesökta sevärdheter. På den lilla kullen finns ca 100 000 träkrucifix och antalet växer för varje år. Under sen eftermiddag når vi Riga för en natts boende på centralt hotell.

Dag 6. Stadsrundtur i Riga & med Tallink Silja Line från Riga till Stockholm
Under förmiddagen gör vi en stadsrundtur med lokalguide i den lettiska huvudstaden, som även är Baltikums största stad. Vi ser bl.a. sevärdheter som Svenskporten, De tre bröderna och Frihetsmonumentet. I kvarteren norr om gamla stan finns flera gator med hus byggda i art nouveau, även kallad jugendstil. De underbart dekorativa husen pryds med järnsmiden och fantasifulla ornament. Under kvällen lämnar vi Riga med Tallink Silja Line.

Dag 7. Ankomst till Stockholm

• båtresa med Tallink Silja Line Stockholm– Riga t/r inkl. halvpension
  • 3 x övernattning, varav 2 x halvpension och 1x frukostpension, på Europa Royale Kaunas Hotel i Kaunas
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på Tallink Hotel i Riga
  • 1-rätters lunch, guidad rundvisning och ölprovning på bryggeriet Rinkuskiai i Birzai