En innehållsrik resa till Loiredalen, ett av Frankrikes och världens mest slottstäta områden. Här har dynastier av medeltida kungar, drottningar och älskarinnor satt sin prägel på hänförande byggnadskonst och prunkande trädgårdsanläggningar. Vi besöker flera välkända slott och provsmakar traktens goda mat och vin. Resan avslutas med två nätter i ”städernas stad” – Paris!

Dag 1. Hemorten-Bremen

Dag 2. Bremen–Reims

Dag 3. Reims–Tours
Avfärd mot resans höjdpunkt, Loiredalen med dess många slott och vingårdar. Vi åker förbi Orleans och Blois. Här träffar vi för första gången på floden Loire, som på sin väg från bergsområdena i östra Frankrike flyter lugnt genom det bördiga landskapet. Vårt första slottsbesök i Loiredalen gör vi i Chenonceau. Slottet är byggt på pålar över floden Cher och kallas karamellen bland Loireslotten. Slottet är omgivet av en mycket vacker trädgård. Vi fortsätter därefter till slottet i Amboise. Uppe på slottsterrassen har vi en hänförande utsikt över staden Amboise och floden Loire. Här finns ett litet kapell till minne av Leonardo da Vinci, som levde sina sista år här innan han dog 1519. Mot aftonen kommer vi till Tours som är huvudort i Loiredalen. Vi äter middag och tar sedan en kvällspromenad i den charmiga staden.

Dag 4. Tours–Angers
Vi inleder dagen med att besöka de fantastiska trädgårdarna som omger slottet i Villandry. Dessa betraktas som några av de vackraste trädgårdarna i Frankrike. Vi går också in i slottet där mycket är inrett i spansk stil. Vi åker vidare till Chinon som också har ett mäktigt slott, men numera i ruiner. Vi ska här besöka någon av de många vinkällarna i den mysiga staden och provsmaka det goda vinet. Nästa uppehåll blir i den vackra staden Saumur, där vi gör ett besök på Bouvet-Ladubay, en ”champagne”-källare som har rundvisning och provsmakning. Denna eftermiddag åker vi till grottan Caves de Marson och äter här en annorlunda middag med husets specialiteter. Vi fortsätter till Angers där vi skall bo två nätter.

Dag 5. Loiredalen
Strax utanför Angers ligger likörfabriken Cointreau där vi smakar på den goda likören. Sedan fortsätter vi till slottet Chateau de Brissac. Har vi tur får vi träffa markisen själv, som bor här stora delar av året. Efter rundvisningen väntar provsmakning av slottets eget vin i dess vinkällare. På eftermiddagen åker vi tillbaka till Angers och har lite tid på egen hand. Vi kan besöka slottet som är omgivet av en 500 m lång fästningsmur i svart sten. Slottets stora stolthet och stadens sevärdhet är gobelängen från 1300-talet. I Angers finns också goda möjligheter till shopping.

Dag 6. Angers–Paris
Efter frukost säger vi farväl till Loiredalen och åker norrut till Chartres. Den stora katedralen ser vi på håll när vi närmar oss staden. Det är en av världens största katedraler och den började byggas redan på 1200-talet. Vi besöker gamla stan och passar på att äta lunch här. Resan går vidare mot den franska huvudstaden och kvällens middag äter vi på hotellet eller på en av stadens trevliga restauranger.

Dag 7. Paris
För att bli bekanta med den stora staden gör vi efter frukost en rundtur tillsammans med en svensktalande guide. Vi ser det centrala Paris med de stora boulevarderna och historiska byggnader som kyrkan Notre Dame, Triumfbågen, Eiffeltornet, Operan, Madeleine-kyrkan, Place de la Concorde och Invaliddomen. Efter rundturen upplever vi Paris på egen hand. Alla har vi ju olika intressen; någon kanske vill gå på Louvren och se berömda Mona Lisa eller besöka något annat av Paris alla museer. Någon annan vill shoppa, eller nöjer sig med att koppla av på ett kafé och bara titta på folkvimlet. Vi äter middag på vårt hotell eller på någon annan trevlig restaurang. I en stad som Paris finns det mycket att se och göra på kvällen, t.ex. besöka någon av de världsberömda nattklubbarna Lido eller Moulin Rouge.

Dag 8. Paris–Eindhoven
Efter frukost tar vi farväl av Paris. Vi åker norrut och kommer in i Belgien och till Bryssel. En av de trevligaste platserna i Bryssel är Grand Place, det stora torget mitt i centrum och ett av Europas vackraste torg. Vi ser Rådhuset och de olika skrånas hus med sina pampiga fasader i flamsk barock. Sedan fortsätter vi till den holländska staden Eindhoven för middag och övernattning.

Dag 9. Eindhoven–Lübeck

Dag 10. Lübeck-hemorten

• 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Bremen
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Reims
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Tours
  • 2 x övernattning varav 1 x frukostpension och 1 x halvpension, på mellanklasshotell i Angers
  • 2 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Paris
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Eindhoven
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Lübeck
  • besök på Chateau Chenonceau inkl. entré till slottet, trädgården och galleri
  • besök på Chateau de Villandry inkl. entré till slott och trädgård