Över 300 soldagar om året gör Malta till ett attraktivt resmål för oss nordbor. Lämplig tid att resa hit är vår, försommar och höst då temperaturen är behaglig på denna lugna, vackra och  trivsamma ö. Under en vecka på Malta har vi tid till både utflykter och avkoppling och det kristallklara vattnet inbjuder till bad och snorkling.

Dag 1. Hemorten – Malta

Dag 2–7. På Malta
Vi varvar utflykter med bad och shopping. På Malta finns fler klippbad än sandstränder och det kristallklara vattnet inbjuder till snorkling. Shoppar gör vi bäst i Sliema och Valletta.

Utflykter

Heldagsbesök i Valletta
Valletta anses vara Europas vackraste naturhamn och ligger på en 60 m hög klipphalvö, omgiven av 400 år gamla stadsmurar. Här bekantar vi oss med sevärdheter som t.ex. St John’s Co-Cathedral som var riddarnas klosterkyrka.

Heldagstur till Mdina och Rabat
”Den tysta staden” Mdina är ett levande friluftsmuseum med arabiska försvarsmurar, trånga gator och medeltida byggnader. Bara en park skiljer Mdina från Rabat, en gång förort till Mdina, och som också har många trånga gränder. Här finns åtskilliga minnen från romartiden. Ett par kilometer utanför Rabat ligger Verdalapalatset med den subtropiska trädgården Buskett Gardens. Utflykten avslutas med att vi besöker Maltas högst belägna ort Dingli, och från den 250 m höga och tvärbranta klippkusten har vi en imponerande utsikt.

Heldagstur till grannön Gozo
Från Malta tar vi oss till den gröna ön Gozo med färja, en överfart på ca 30 minuter. Det är en pittoresk ö där de flesta lever på jordbruk och fiske. Sevärt är Dwejras lodräta klippor där väldiga grottor och klippformationer imponerar. Vi gör även ett besök i huvudstaden Ir-Rabat (Victoria) med sina många små gränder. På vägen mot Xlendi, en pittoresk fiskeby, ser vi öns tempelplats Ggantija från äldre stenåldern. Innan återresan kan vi promenera i fiskeläget Mgarr, som är Gozos enda hamn.

Heldagstur till Tarxien och Marsaxlokk
I Tarxien ser vi stenålderstemplen från tiden 3000-1400 f.Kr. och därefter kommer vi till Marsaxlokk som har Maltas största fiskeflotta. Marsaxlokk är det vackraste fiskeläget på ön och i hamnen ligger många av de färggranna och traditionellt målade fiskebåtarna, ”luzzuz ”. På väg tillbaka till hotellet åker vi genom Birzebbuga, som är sommarställe för många familjer på Malta, till Wied-iz-Zurrieq. Här kan vi om vädret tillåter göra en tur med en liten fiskebåt till ”blå grottan”, som är lika romantisk som den bekanta grottan på Capri.

Dag 8. Malta – hemorten

• 7 x övernattning, varav 6 x halvpension och 1 x frukostpension, på 4-stjärnigt hotell
  • busstransfer flygplats-hotell t/r
  • alkoholfri välkomstdrink på hotellet
  • fyra heldagsutflykter enligt program inkl. lokalguide, buss och lunch