Följ med på en spännande rundresa i ett av Europas hetaste länder, Polen. Den grå paletten tillhör det förgångna, nu när många städer återuppbyggts till sin forna glans. Turen tar oss till den polska rivieran i Sopot, Hansastaden Gdansk, medeltidspärlan Torun och livliga Warszawa. Vi smakar på pepparkakor som hänfört celebriteter i över 700 år, besöker platser vars historiska vingslag satt spår i resten av världen och får även tid att uppleva städerna på egen hand.

Dag 1. Med Stena Line Karlskrona-Gdynia
Vi kör ombord på Stena Lines fartyg och under kvällen serveras en all-inclusive middag där dryck ingår.

Dag 2. Gdynia, Sopot & Gdansk – den polska trojkan
Frukost ombord och ankomst till Gdynia. Under förmiddagen lotsar vår skandinavisktalande lokalguide oss genom trojkan Gdynia, Sopot och Gdansk. Gdynia är en modern hamnstad med livliga saluhallar och regionens största shoppingcentra. Sopot, Polens riviera och mest populära badort, ligger vackert vid kusten och många byggnader präglas av jugendstil.

Gdansk, handelsstaden med sin gamla stadskärna och mysiga kullerstensgator, är rik på imponerande arkitektur och spännande historia. Här har vi eftermiddagen fri för egna strövtåg, innan det är dags för middag och övernattning.

Dag 3. Torun – Copernicus och pepparkakornas stad
Efter frukost väntar en bussresa på ca två timmar till pepparkakornas och Copernicus stad Torun. Innan lunch hinner vi med en stadsvandring i den gamla korsriddarstaden som har Polens största samling av gotiska byggnader.

Toruns Unescoskyddade medeltida stadskärna är mycket välbevarad. Här föddes astronomen Nicolas Copernicus, vilket vi påminns om på flera platser i staden. Torun är också känt för sina pepparkakor. De har bakats här sedan 1300-talet, med tsaren Peter den Store och Napoleon som återkommande kunder. Eftermiddagen är fri innan middag och övernattning.

Dag 4. Warszawa – den fula ankungen
Efter frukost fortsätter vi mot Warszawa. På eftermiddagen ankommer vi till huvudstaden för att direkt kastas in i folkvimlet där vår skandinavisktalande lokalguide ledsagar oss genom Gamla stan och ett potpurri av skyskrapor, rysk-kommunistisk modernism, parker och shoppinggator.

Få europeiska städer associeras så mycket med grått: krig, kommunism och fula byggnader. Detta tillhör nu det förgångna. Från 50-talet och framåt har Gamla stan, slottet och andra historiska palats återuppbyggts till sin forna prakt. Mer än en fjärdedel av Warszawa består av vackra grönområden, där kungliga Lazenkiparken är den mest populära. Dessutom anses stadens nöjesliv med restauranger, barer, konserthallar och prisbelönta museer vara bland Europas bästa just nu.

Dag 5. Shopping & egna äventyr i Warszawa
Tid att utforska stadens breda utbud av nöjen och affärer på egen hand.

Dag 6. Med Stena Line Gdynia–Karlskrona
Vi lämnar Warszawa och styr bussen mot Gdynia och Stena Lines fartyg.

Dag 7. Ankomst till Karlskrona
Efter frukost fortsätter vi vår hemresa.

• båtresa med Stena Line Karlskrona– Gdynia t/r inkl. halvpension
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på 4-stjärnigt hotell i Gdansk
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på 4-stjärnigt hotell i Torun
  • 2 x övernattning, varav 1 x halvpension och 1 x frukostpension, på 4-stjärnigt hotell i Warszawa