Vi är många som lockas av Ungerns underbara spahotell och termalbad, enligt vissa är inte resan till Ungern komplett utan ett besök vid någon av de hälsosamma och många gånger mytomspunna källorna. På vår resa till Zalakaros kan du få med det allra bästa av Ungern! Zalakaros ligger sydväst om Balatonsjön och temperaturen här är som mest behaglig under vår och höst, då vi också kan njuta av blomsterprakt eller vinodlingarnas vackra höstfärger.

Park Inn by Radisson Hotel and Spa Zalakaros
Hotellet är 4-stjärnigt och ligger i centrum av Zalakaros, intill Zalakaros Thermal and Medicinal Spa. Vi har fri entré till deras stora bad- och bastuavdelning och det finns en uppvärmd gång från hotellet till badet. Alla rum på Park Inn by Radisson Hotel and Spa Zalakaros har luftkonditionering, balkong, minibar, platt-tv, telefon och värdeskåp. Badrummen är utrustade med dusch alt. badkar.

Dag 1. Ankomst till Zalakaros
Efter ankomst till Ungern styr vi mot Park Inn by Radisson Hotel and Spa Zalakaros där vi ska bo fyra nätter. Vid ankomst får vi möjlighet att lära känna hotellets och badets faciliteter.

Dag 2. Utykt till Keszthely & Heviz-sjön
En kort tur från hotellet ligger staden Keszthely och Europas största termalbad, Heviz-sjön. Keszthely är den största staden vid Balatonsjön och har många fina torg, pittoreska parker och historiska byggnader.
Dagens första stopp görs på Baroquepalatset Festetic vars historia sträcker sig ända till 1700-talet. Efteråt lär vi känna stadskärnan och dess rika historia som sträcker sig tillbaka till romartiden. Eftermiddagen ägnar vi åt att bada i Heviz-sjön.

Dag 3. Utflykt till Tihanyhalvön & vinprovning
Idag lär vi känna halvön Tihany och Balatonfüred. Dagens första stopp gör vi på den södra sidan av sjön i Szantod, varfrån vi tar en härlig båttur som bjuder på vackra vyer och ett glas sekt. Vi släpps av i Balatonfüred där ett litet dotto-tåg väntar på oss. Tåget kör oss upp till en av områdets mysigaste
vingårdar där vi njuter av en god lunch och vin tillsammans med våra nyfunna reskamrater. Mätta och belåtna tar vi oss till den charmiga halvön Tihany. Här samsas pittoreska stenhus med souvenirbutiker som säljer keramik, paprika och lavendel. Vi strosar runt och har tid för fika på någon av de mysiga serveringarna. På vägen tillbaka finns det möjlighet att besöka ännu en vingård.

Dag 4. Fri dag för relax & grillkväll med folkloredans
Hela dagen är fri för spa och relax. På kvällen samlas vi för en grillkväll med vin och folkloredans på trevliga Wine bar and Pension Heiliger Urban i Zalakaros.

Dag 5. Hemresa

Addera till en natt i Budapest
Gör resan än mer attraktiv genom att avsluta med en natt i Ungerns huvudstad. Donau delar denna miljonstad, på ena sidan den gamla stadsdelen Buda och på andra sidan det moderna Pest. Tillsammans med en lokalguide ser vi bl.a. Parlamentet, Operan, den vackra badanläggningen Széchenyi, Mattiaskyrkan, Fiskarbastionen och Vajdahunyadborgen. Mot aftonen åker vi upp till Gellértberget, där vi har en vacker utsikt över staden och dess nio broar från fortet Citadella.

• 4 x övernattning inkl. halvpension på Park Inn by Radisson Hotel and Spa Zalakaros