Cotswolds är känt som ett av de vackraste områdena i England och det lever verkligen upp till sitt rykte. Här finns fina pittoreska byar och mängder av sevärda trädgårdar. Området sträcker sig över fem grevskap och varje del har sina guldkorn. Cotswolds ligger nordväst om Oxford, ca två timmar från London, och erbjuder en skön mix av natur, historia och modernt brittiskt liv.

Dag 1. Flyg till London & buss till Cheltenham
Om flygtiden tillåter besöker vi Highgrove Gardens på vägen, Prince Charles och Hertiginnan Camillas privata boende i södra Cotswolds. Prince Charles har till stor del utvecklat trädgården själv och den har ett rikt utbud av ekologiska odlingar. Vidare till vårt hotell i Cheltenham där vi bor i fem nätter.

Dag 2. Sudeley Castle & Hidcote Manor
Färden går österut mot berömda Sudeley Castle & Gardens där Henrik den åttondes sista fru Katherine Parr är begravd. Här besöker vi trädgårdarna och gör en rundvandring i slottet. Vi fortsätter norrut till Chipping Campden, en pittoresk by i typisk Cotswolds-stil, för lunch och rundvandring på egen hand. Mätta och nöjda åker vi till Hidcote Manor Gardens, en av de mest berömda trädgårdarna i England. Den har skapats av den berömde rädgårdsarkitekten Lawrence Johnston, som reste jorden runt för att få inspiration.

Dag 3. Stratford-upon-Avon & Cotswolds destilleri
William Shakespeare föddes i Stratfordupon-Avon 1564 och satte staden på kartan. Vi besöker hans födelsehus och har tid att strosa bland butiker, restauranger och kaféer. Söder om Stratford-upon-Avon ligger Cotswolds destilleri, det första ginoch whiskydestilleriet i området, och här gör vi ett besök med provsmakning.

Dag 4. Blenheim Palace & Kifsgate Court Gardens
Idag besöker vi Blenheim Palace där Winston Churchill föddes och bodde. Det är ett av Englands mest kända slott med en fantastisk samling av porträtt, möbler och skulpturer. Vi åker vidare till Kifsgate Court Gardens, en av de mest romantiska och ovanliga trädgårdarna i England. Färden går sedan till Broadway, en charmig by där vi äter Fish & chips. I närheten ligger berömda Broadway Tower, byggt på 1700-talet, och om tid finns kan vi beundra utsikten över Cotswolds kullar.

Dag 5. Gloucester & Afternoon tea
Vi får en guidad tur i staden Gloucester, vars rötter sträcker sig tillbaka till romartiden. Dagen fortsätter med härlig Afternoon tea med snittar, scones, sylt, ”clotted cream” och engelskt te.

Dag 6. Buss till London & flyg till Skandinavien

Stor bild: © National Trust Images Arnhel de Serra
Liten bild: © Blenheim Palace

• 5 x övernattning, varav 4 x halvpension och 1 x frukostpension, på Jury’s Inn i Cheltenham