Bergensbanan tar oss med tåg över Hardangervidda och vi gör en fantastisk båttur med Fjord Line längs med Vestlandskusten mellan Bergen och Stavanger.

Dag 1. Hemorten-Geilo
Tidig avresa från hemorten till norska gränsen och vidare till Oslo, Norges vackra huvudstad. Vi åker västerut genom Hallingdalen till Geilo, som är vackert belägen på den norska högfjällsplatån Hardangervidda.

Dag 2. Med Bergensbanan till Bergen
Efter frukost promenerar vi till järnvägsstationen (ca 1 700 m) och tåget som ska ta oss till Bergen. Vi passerar över Hardangervidda, den högsta högfjällsplatån i Europa och vi åker över karga fjäll och genom tunnlar. Denna vackra tågsträcka förekommer i Jan Guillous bok ”Brobyggarna” som handlar om de vedermödor som genomleds under bygget. Väl framme i Bergen möter vår buss upp för en guidad stadsrundtur som inkluderar ett besök på Bryggen, ett av Unescos världsarv.

Dag 3. Bergen-Stavanger med Fjord Line
På förmiddagen har vi tid för egna strövtåg i Bergen, innan vi kliver ombord på Fjord Lines fartyg som tar oss sjövägen till Stavanger. Under resan kan vi äta en god måltid, koppla av och njuta av den fina utsikten över västkusten. Vid 19-tiden är vi framme och vår buss kör oss till hotellet.

Dag 4. Stavanger och vidare till Arendal
Stavanger är Norges oljehuvudstad och under en guidad stadsrundtur ser vi bl.a. den gamla stadsdelen, ”Gamle Stavanger”. Vi kör sedan kustvägen och passerar Egersund, ”den vita staden” med vackra vitmålade trähus, innan vi når Arendal som är en av Sörlandskustens charmigaste småstäder. Kanske hinner vi med en skön promenad innan middagen?

Dag 5. Arendal-hemorten
Efter frukost reser vi längs Oslofjordens västra kust till Sandefjord för att ta färjan över till Strömstad och därefter åka vidare hemåt igen.

Se också vår resa Skagerrak runt där vi åker med Fjord Line från Hirtshals till Bergen.

Lägre pris
Sedan många år har RK Travel Group en stor andel av gruppresemarknaden i Norge och vi har även öppnat ett norskt bolag: RK Travel Group Norway A/S. I praktiken innebär det att alla resor i Norge för norrmän numera har avdragsgill moms/merverdiavgift, vilket i sin tur sänker resans pris med mellan 10–12% för våra norska kunder. Detta kommer i sin förlängning gynna även våra svenska och finska kunder – ju mer våra norska kunder köper, desto större samlade inköp med bra villkor får vi.

• 1 x övernattning inkl. halvpension på Bardöla Höyfjellshotell i Geilo
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på Best Western Plus hotell Hordaheimen i Bergen