Framför oss ligger fem härliga vandringsdagar i omgivningarna runt Kirchberg och Kitzbühel. Vi har ett idealiskt utgångsläge för varierade vandringar och får uppleva både flackare turer och lite brantare vandringar. Under våra dagar njuter vi av den vidunderliga utsikten över alptopparna och kan med gott samvete inta välförtjänta luncher och middagar.

Dag 1. Ankomst till Tyrolen
Incheckning på vårt hotell i Kirchberg alternativt Kitzbühel.

Dag 2. Hohe Salve och Jochstub´n See
Från Söll åker vi bergbana halvvägs upp längs utsiktsberget Hohe Salve. Vandringen fram till den idylliska bergssjön Filzalmsee är flack. Härifrån går den tuffaste delen upp förbi Brantalm till den undersköna Jochstub´n See. Här intas dagens lunch på Berggasthof Jochstub´n, med magisk utsikt över 3 000-meterstopparna. Därefter bär det av nedför till Hochbrixenbahn som tar oss till byn Brixen im Thale.

Dag 3. Schwarzsee och Bauernhof
Vi inleder dagen med ett besök på Bauernmuseum, ett friluftsmuseum strax utanför Kitzbühel. Under vandringen idag håller vi oss nere i dalen och följer en led genom ett skogs- och jordbrukslandskap till sjön Schwarzsee. Vi går leden runt sjön, och pausar på någon av restaurangerna som ligger vid dess kant. Vid fint väder rekommenderas ett uppfriskande bad i Kirchbergs utmärkta badsjö.

Dag 4. Kitzbühel och Kitzbüheler Horn
Utanför Aurach tar vi Bichlalmlift till Bichlalm på 1 600 meters höjd. Förmiddagens angenäma vandring innebär inga större stigningar. Lagom till lunch når vi Alpenhaus, med en enastående utsikt över Kitzbühel och Kitzbüheler Alpen. Här bör vi vila ut rejält innan utmaningen att ”bestiga” Kitzbüheler Horn, ca 300 höjdmeter ovanför Alpenhaus, där vi blir rikligt belönade med ett sceneri av hundratals alptoppar.

Dag 5. Westendorf, Kreuzjöchlsee och Gaisberg
Dagens alpina vandring börjar i Westendorf som blivit utsedd till Tyrolens vackraste by. Med Almrosenbahn kommer vi upp till utsiktspunkten nedanför Guggenkögele. Den första etappen är lätt men småteknisk, ner till den idylliska sjön Kreuzjöchlsee. Efter en lättare etapp når vi den genuina Wiegalm, där man serverar tyrolsk husmanskost. Från Wiegalm följer vi Gaisbergs sluttning ner till Gaisbergliften som tar oss till Kirchberg. Även denna dag bjuder på fina vyer över Brixental och de omgivande bergen.

Dag 6. Almvandring med hotellägaren
Under vår sista dag i Tyrolen vandrar vi tillsammans med hotellägaren till hotellets egen alm, Legeralm, för att inta en klassisk tyrolsk måltid. Bussen tar oss till Aschau i slutet av dalgången och härifrån har vi ca en timmes vandring upp till almen. Mätta och belåtna har vi den lättare delen nedför till Aschau framför oss.

Dag 7. Hemresa

Stor bild: © Österreich Werbung, foto Peter Burgstaller

• 6 x övernattning inkl. halvpension på 4-stjärnigt hotell i Kirchberg eller Kitzbühel