4 hot – 4 möjligheter

42% av alla resenärer gör resor baserade på rekommendationer från vänner. Dåliga rekommendationer = lite försäljning. Som jag ser det finns det idag fyra hot för resebranschen och vår affär, men som vanligt – lika många möjligheter:

1. Valutan. ”En pilsner för 110 SEK i Nice – galet”
Träffade nyss en kompis som varit på Rivieran. Han sa ovanstående och la dessutom till; Hur i helv… kan vinet vara billigare på systemet hemma än i affärerna i Nice? Svenska kronan är en skvalpvaluta som på fem år har minskat med ca 25% mot Euron. Hur ska svenskarna ha råd att åka utomlands? Vi måste hitta fler resmål och nya hotell där det fortfarande är prisvärt. T.ex. i länder som Sverige, Norge och Albanien. Sverige och Norge är för övrigt de länder näst efter Tyskland där RK Travel Group bokar flest grupper – prata med oss så hjälper vi dig.

2. Klimathot & flygskam.
Vi kommer inte att sluta resa, tvärtom, vi kommer att resa mer. Flyget står för mindre än 10% av världens Co2-utsläpp, men får mycket stryk. Att resa med buss är det mest miljövänliga, långt bättre än tåg, och det här numret är fyllt av bussresmål. Fortsätt att trumma på med turistbussens fördelar och lägg till miljöaspekten – ett av dina starkaste säljargument. Om alla hjälps åt urholkar vi stenen. Läs mer här.

3. Stundande lågkonjunktur.
Allt talar för att vi går in i en lite lugnare konjunktur. Det brukar inte vara bra för resebranschen. Chartern blöder och bolag som TUI och Thomas Cook kämpar för överlevnad. Vi ser dock en väsentligt ökad försäljning av bussresor i allmänhet och kortresor i synnerhet. Se över ditt program och ställ om en del, men: de flesta av våra gemensamma resenärer är ”gott vuxna” och inte så konjunkturkänsliga. De har lite lån, kan inte bli arbetslösa och vill resa.

4. Förlorade paradis & ikonplatser.
I takt med att världen får det bättre exploderar resandet. ALLA vill till Venedig, Rom, London, Dubrovnik… Det är inte svårt att förstå orimligheten i att Venedig har 30 MILJONER besökare/år eller att lilla Santorini med sina 15 000 invånare har 2 miljoner. Det finns 195 länder och 20 av dem står för 2/3 av turistbesöken. Ikonplatserna håller på att gå sönder och följden blir: köer, restriktioner, skatter, avgifter, ökade priser och en sämre kundupplevelse. Detta kommer, dessvärre, att öka. Så vad göra? Vi får hitta nya resmål som ligger en bit ifrån allfartsvägarna. Nya smultronställen runt hörnet som gör att dina kunder blir nöjdare, turismen får en bättre balans och jorden sparas lite. Ring eller ännu hellre besök oss så delar vi med oss av de reseskatter vi har.

By the way, eller som kidzen skriver BTW: boka upp 19/3 för RK’s TUR. Eventet blir större, mer givande och roligare än någonsin. Save the date och tagga upp: nu börjar julmarknadsresorna ;).

Göran Grell
VD RK Travel Group