Årets sommarhälsning till våra kunder: Backspegel eller vindruta?
Du har säkert hört det. Skillnaden mellan backspegeln och vindrutan. Storleken på rutan. Att framåt är viktigare än bakåt. Ja, jag vet, det är en av många floskler.
Jag har försökt att analysera mig själv lite – apropå rutans storlek. Två år med tre P:n (Pandemi, Putin och Pass) och lite annat, har satt sina spår. Har jag inte blivit lite: skotträdd, luttrad, cynisk, negativ och avvaktande? Jo, faktiskt. Istället för att se möjligheterna i vindrutan blir det lite för mycket smygtittande i backspegeln. Någon som känner igen sig?!
Men nu har jag bestämt mig. Fast forward. Det är faktiskt drag igen. Kolla bara in köerna på Arlanda… Du ser: jag körde i diket direkt, igen – cynisk ; )
Skämt åsido. Vi ser det på era bokningar nu. Figure talks. Antal gäster per grupp var i snitt 37 under 2019 och 31 under 2021. Hittills i år är det 35 och hela tiden en ökande trend. Vårt försäljningsindex mot 2019 var: i mars 43%, i april 46%, i maj 54% och prognosen för juni är 90%. Jag är säker på att du känner det också. Ni är igång!
Om du inte känner så? Fegar med din marknadsföring? Väntar lite till? Mannar inte upp? Då missar du tåget för just nu är det en ketchupeffekt i marknaden. Till och med vädret är med oss. I Göteborg har vi resesäljarväder var och varannan dag (mulet, regn och kyliga vindar). Sedan en tanke bara: Jag har noterat att alla i branschen jämför med 2019. Det var ju utan att överdriva världens i särklass bästa rese-år. Egentligen borde vi ta ett snitt av -17, -18 och -19. Skit samma, som du ser ovan, så är det dags att blicka framåt och jobba uppåt.
Vi på RK har ett superrutinerat gäng. Sist vi räknade (det var härom veckan) snittade vi på 22 år i resebranschen per anställd. Vi har välkomnat ett par ”boomeranger” (återvändare) tillbaka till oss och likaså några nya ansikten. En laguppställning som är svårslagen. Det känns fantastiskt i dessa tider att känna att rutinen sitter på plats när det nu drar igång på riktigt igen. Det är prishöjningar som måste prutas, hotell som har stängt, nya regler, svårt att få svar där vi måste jaga m.m. Gänget krigar på för att ni ska få bekräftelser, avresorna ska fungera och för att de produkter som vi säljer ska vara optimala. Hoppas verkligen att ni känner det. Vi vill inget annat än att hjulen ska snurra och att era gäster kommer hem med fina minnen, nöjda med era resor.
Två heads-up inför resten av säsongen:
1. Som du vet har resenäringen svårt att rekrytera i spåren av pandemin. Servicen på restauranger, hotell etc. är därför inte på den nivå som vi är vana vid. Var därför noga med att förekomma det. Be dina reseledare att informera om läget och be gästerna att ha lite mer tålamod än vad man normalt sett kan kräva. Du vet den gyllene regeln: underlova och överleverera.
2. Vi ser att det överbokas hej-vilt även på destinationer och hotell som vi tidigare inte sett. Varför? Ingen vill ha ”kalla bäddar” om vi får ytterligare en smittovåg (Gud förbjude) och många har bränt sig under de sista två åren. Därför: är din resa bra bokad och körklar – in med namnlistan. Ju tidigare desto bättre, så tar vi hand om resten och risken för överbokningar minskar.
När ses vi då?
Om inte förr så hoppas jag att vi ses den 18:e augusti på Svenska Turistbussföretagens Buss & resemarknad i Jönköping. Mattias och jag kommer att representera RK där. Längtar efter att ses igen.
Tack.
Utan dig vore vi ingenting alls. Tack för att du fortsätter att jobba med oss. Vi är så glada och stolta över det. Och vi hoppas att ni alla känner det.
Ha nu en härlig sommar, hälsar alla på RK. Njut av den. Den är kort som bekant, om man inte reser så klart…
Med vänliga hälsningar
Göran Grell
Vaktmästare, säljare & vd
info@rktravelgroup.se