En hårt kämpande bussresebransch

Ljuspunkter, stentuffa utmaningar och indiska reptrick. I höstnumret av Res Forum intervjuas vår vd Göran Grell om läget för våra kunder, partners och oss. Vilka resor rullar trots allt och varför är de så oerhört viktiga?

En hårt kämpande bussresebransch

Bussresearrangörerna har haft ett år som inte liknar något – resegrossisten RK Travel Group jobbar hårt för att hitta nya vägar framåt i väntan på att pandemin ska ge med sig. Och redan nu finns ljuspunkter som kan växa till sig.

RK Travel Group har i likhet med hela resebranschen haft stopp i verksamheten sedan i mars.

– Branschen har haft totalt näringsförbud, bussarna får inte köra så våra kunder har fått trolla med knäna för att sänka sina kostnader så mycket det bara går och försöka hitta alternativ för att skaffa intäkter, säger Göran Grell, vd för resegrossisten RK Travel Group i Göteborg.

För en bussresearrangör ligger mycket kapital i själva bussen. Den kostar mycket även om den är avställd, runt 1 700 kronor per dag enligt en bussföretagare i Västsverige. Det handlar om kapitalkostnader och skatter som inte försvinner ens om bussen är avställd. Dessutom är det problematiskt att ställa på en buss som är avställd om ett uppdrag dyker upp, något som gör det extra svårt för turistbussföretagarna att fånga in tillfälliga jobb.

Så ser verkligheten ut för RK Travel Groups kunder och resegrossisten har själv drabbats hårt av pandemin.

– Vi har tvingats dra ner, från 53 anställda i mars till 32 nu, och vi har även lagt ett försiktighetsvarsel säger Göran Grell.

Samtidigt har företaget sänkt sina kostnader drastiskt: från närmare 4 miljoner kronor per månad till 1,1-1,2 miljoner kronor.  Eftersom företagets kostnader till 65 procent utgörs av löner till personalen har korttidspermitteringarna betytt mycket, enligt Göran Grell. Till det kommer en del andra stöd från olika håll samt bra bankkontakter som varit till stor nytta.

Förra årets omsättning låg på 410 miljoner kronor, i år skulle omsättningen nå 475 miljoner kronor enligt budgeten, i stället ser bolaget ut att landa någonstans mellan 30 och 40 miljoner kronor. Den planerade ökningen i år hängde till viss del samman med Passionsspelen i Oberammergau i Tyskland som genomförs vart tionde år. Ett av många stora evenemang som inte ställts in, men flyttats fram, i det här fallet till 2022. Ett faktum som glädjer RK Travel Group och Göran Grell. Liksom det faktum att coronakrisen kom nu och inte tidigare:

– Vi hade tur att den här pandemin inte slog till för ett par år sedan då vi precis hade köpt bolaget. Så vi har haft tid på oss att bygga upp eget kapital, amorterat av lån och inte gjort några utdelningar. Det har gjort att vi i princip är helt skuldfria. Vårt indiska reptrick är att vi måste leverera resor som ska genomföras under 2021. För att klara det måste vi egentligen vara intakt personalmässigt vilket vi hoppas kunna vara då. Det fungerar ju så att det vi skulle leverera ut i år hade vi kostnaderna för i fjol, det är ett av våra dilemman.

Under de senaste månaderna har RK Travel Group ständigt försökt se nya möjligheter och tagit fram anpassade produkter. Det har dock gått ganska trögt, Göran Grell tror att folk fortsatt är rädda på grund av läget. Men de få grupper som har varit iväg har haft väldigt positiva upplevelser, både i Sverige och utomlands. Det har såklart varit färre resenärer i varje grupp än tidigare, men åldersmässigt har det sett ungefär likadant ut och t.o.m. PRO har rest med en av RK’s kunder nu i höst. (Och sedan intervjun gjordes har fler PRO-grupper varit iväg, RK Travel Groups anm.)

– Vi har också vunnit mycket mark hos våra leverantörer genom att vi har kämpat och försökt, och får ofta höra hur positivt det är vi kommer med en liten grupp, även om det för ett år sedan hade varit 15. Leverantörerna har hjälpt oss att se vår verksamhet ur ett större perspektiv och i jämförelse med andra delar av branschen. Våra kunder ska ha en stor del av det berömmet, det finns en otrolig kämparanda i vår bransch. Och vi har kunder som vågar och vinner. Det är spa-resor, shoppingresor, intim-konserter (nytt ord), jul och nyår, matresor m.m.

Normalt planeras gruppresorna minst halvårsvis i förväg, men nu händer mer med kort varsel. Enstaka nya bokningar för gruppresor för i år kommer varje vecka och resorna är ofta korta i både tid och avstånd. Det som sticker ut mest är shoppingresor till framför allt norra Tyskland för att handla alkoholhaltiga drycker. Kanske är det så att törsten inte har någon oro och detta har Göran Grell och RK redan tidigare förutspått.

Trots krav på munskydd, handsprit, distansering och ibland blanketter att fylla i om uppehållsort går det att bo på hotell och handla i Tyskland. T.ex. släpper vissa butiker in kunder så länge det finns lediga kundkorgar. Inga kundkorgar? Ja då är det fullt i butiken, ordning och reda på tyskt vis.

– De här små framgångarna för resandet betyder oerhört mycket. De här första pionjärerna kommer hem och berättar att de vågade. Berättar om sina upplevelser. Och om hur noga man är inte minst på resmålen för att undvika smitta och den förmodade tryggheten som de känner. De är vår tids Amerika-emigranter och de banar väg. När grannen har åkt tycker man inte att det är så farligt längre och det påverkar i sin tur andra. Långsamt kommer resandet igång igen. Och när vaccinet kommer så står vår målgrupp först i kön för att få det vilket skulle ha en stor positiv betydelse för hela branschen.

Göran Grell träffade statssekreterare Emil Högberg på Näringsdepartementet den 27 augusti tillsammans med Kjell Peterson och Pererik Nyberg från Svenska Turistbussföretagen. Statssekreteraren fick höra hur vardagen är för bussföretagaren Pererik Nyberg.

– Mötet var positivt men sedan får vi se om det blir något konkret, säger Göran Grell. Vår bransch har ju ingen Jonas Gardell eller Petter Stordalen som talar för vår sak, men nu har vi i alla fall haft Pererik som förklarade hur mycket branschen betyder, det går sju anställda på varje bussresenär. Kjell lyfte fram turistbussens roll för hela besöksnäringen och statssekreteraren lyssnade. Alla insatser från branschföreningar, alla debattartiklar och reportage, alla inlägg som görs på sociala medier etc. är också små framgångar, som tillsammans kan betyda mycket. Det är som bekant droppen som urholkar stenen.

Reporter: Thomas Dietl, Res Forum