Somerset, Devon, Dorset, Wiltshire och Hampshire. Visst finns det något lockande i namnen? På vår nya resa bor vi i Bridgwater och utforskar en fantastisk mix av England, allt på behändigt avstånd från London. Vi får uppleva nationalparker, kustlandskap, slott och trädgårdar: Och bland höjdpunkterna märks t.ex. romerska Bath, hedar med vilda ponnyer och Jurassic Coasts branta klippor. Även smaklökarna får sitt när vi provar lokalproducerad ost, cider, öl och gin. So don’t wait… you are invited!

Dag 1. Ankomst till London & historiska stopp på väg till Somerset
Vi anländer till London och kliver ombord på vår buss, med sikte på Bridgwater i Somerset. Om det passar i programmet rekommenderas ett stopp vid den världsberömda, megalitiska stensättningen Stonehenge eller kanske ett besök i Salisbury med sin vackra katedral. Bridgwater är vår bas under hela resan och här bor vi fem nätter.

Dag 2. Kustvägar, ponnyhedar & cider
Resans andra dag går österut och mot idylliska Devon. På vår väg mot Dunster gör vi först ett stopp i Watchet för en morgonpromenad i den historiska hamnen. Väl i Dunster besöker vi den historiska stadskärnan och det vackert belägna slottet och dess trädgård. Här finns även möjlighet att äta lunch innan åker vi vidare österut. Vi passerar Minehead med sina fina stränder och sedan de branta backarna i Porlock innan vi når Lynmouth. Staden bjuder på fantastisk utsikt, bl.a. från Valley of Rocks.

Nu börjar vi återresan till vårt hotell och den tar vi genom Exmoor Nationalpark via samhällen som Simonbath, Wheddon Cross och Raleghs Cross. Om vi har tur får en skymt av de typiska ponnyer som strövar fritt på hedarna. Vi gör ett stopp i Taunton för att besöka Sheppy’s Cider och smaka deras lokalproducerade drycker.

Dag 3. Legender, myter & cheddarost
Denna dag tar vi pulsen på Somerset, kommer till världsberömda sevärdheter och njuter av otroligt vackra vyer i naturområdet Mendil. Vi inleder med att åka till Glastonbury, känd för sin enorma årliga musikfestival, för den mytomspunna kullen Glastonbury Tor med sitt karaktäristiska torn och för vattenkällan Chalice Well. Legenderna om platsen är många, bl.a. att portalen till King Arthurs ö Avalon och den heliga graalen ligger här.

Vidare mot en av Englands minsta städer med en katedral, Wells. Här besöker vi Bishop Palace, som under 800 år varit säte för biskopen i Bath och Wells. Dagen avslutas i Cheddar, och precis som namnet förtäljer så är detta hem för den klassiska engelska osten. Här gör vi en rundvandring på Cheddar Gorge och provsmakar delikatesserna.

Dag 4. Romerska Bath, svalkande öl & tidvatten
Idag beger vi oss norrut för att bekanta oss med en av Englands mest klassiska städer, Bath. Vi gör en stadsrundtur för att se och lära mer om dess intressanta historia, framförallt från den tid då romarna levde och verkade här. Efter lunch lämnar vi Bath för att åka ut mot Somersets kust. På vägen stannar vi till i Wrington föra att svalka oss med en kall lokalproducerad ale på Butcombe Brewery.

Innan vi avslutar dagen på vårt hotell besöker vi den trevliga kustorten Weston Super Mare där Bristolkanalens tidvatten har en imponerande påverkan på strandlivet. Om tid finns kan vi strosa längs den långa inbjudande promenaden längs vattnet och kanske ta en eftermiddagsglass.

Dag 5. Jurassic Coast, trädgårdsmiljöer & en mystisk man
Sista utflyktsdagen beger vi oss till Dorset, en naturskön lantlig region som bjuder in till promenader och strandhugg längs den vilda kustlinjen som går under namnet Jurassic Coast. Vi börjar med att stanna till vid Cerne Abbas Giant norr om Dorchester, en plats känd för sin mystiska 55 m långa kritmålning av en naken man avtecknad på en kulle. Vi åker vidare mot den omtalade kusten och gör ett stopp i West Lulworth. En populär ort för ett besök och en promenad – här finns små laguner, mäktiga bergsformationer och en läcker utsikt.

Vi åker vidare på pittoreska snirkliga vägar längs kusten med möjlighet till passande korta stopp tills vi når den historiska orten Lyme Regis. Den har anor från 1000-talet och från juratiden, därav även kallad fossilstaden. Här strosar vi runt i den vackra trädgården Langmoor and Lister som blickar ut över stranden, tar en kaffe i hamnen och går ut på den välkända piren The Cobb, innan vi vänder hemåt mot hotellet.

Dag 6. Blå ginflaskor & hemresa
Idag är det dags att lämna England och vi beger oss mot flygplatsen. Men ett sista stopp hinner vi allt med och det blir på Bombay Sapphire Distillery, världsberömt för sin gin i den typiska blå flaskan. Här blir det provsmakning och rundtur och i närheten ligger trevliga lunchpubar för den som önskar en sista måltid före hemresan.

Foto gindrink © Bombay Sapphire Distillery

• 5 x övernattning, varav 3 x halvpension och 2 x frukostpension, på mellanklasshotell i Bridgwater
  • 2 x pubmiddag valfri utflyktsdag (dag 2-5)