I norra Tyskland ligger tre av de städer, som var ledande inom Hansaförbundet: Bremen, Hamburg och Lübeck. Hansan var under 1400- och 1500-talen en sammanslutning av som mest 70 städer, som bedrev handel på Östersjön och ända fram till 1870 fungerade de tre städerna i ett förbund. Idag finns här många minnen från hansatiden och flera byggnader från medeltiden är väl bevarade.

Dag 1. Hemorten–Bremen
Från hemorten via Öresundbron eller med färjan till Helsingör, vidare genom Danmark och färjan från Rödby till Tyskland. Vi åker söderut till Bremen, där vi skall övernatta och äta middag tillsammans på vårt hotell.

Dag 2. Bremen
Vi äter frukost och gör därefter en rundtur tillsammans med en lokalguide, som visar oss många av sevärdheterna i denna gamla fina hansastad. Den stora hamnen som idag är en av Europas modernaste, det historiska torget med det vackra rådhuset och den intressanta rådhuskällaren samt domkyrkan från 1100-talet är några höjdpunkter. Bremens symbol – ”Rolandsstatyn” – på torget framför Rådhuset får vi också se. Vi promenerar längs den tidigare hantverkargatan Böttcherstrasse och in i de fint restaurerade gamla stadsdelarna. Här hittar vi hantverkare, guld- och silversmeder, små restauranger och boutiquer.

Dagen avslutar vi med middag på hotellet eller på någon av Bremens gemytliga restauranger.

Dag 3. Bremen–Hamburg
Efter frukost tar vi motorvägen mot Hamburg. Strax söder om Hamburg tar vi av till friluftsmuseet Kiekeberg i Ehestorf. Här ser vi hur befolkningen i norra Tyskland har levt under de gångna århundradena. Vi besöker bondgården från 16–1700-talet med bakstugor, där det vissa dagar i veckan fortfarande bakas bröd över öppen eld. Vi fortsätter sedan genom en av Hamburgs förstäder in i centrum av Hamburg. Under eftermiddagen gör vi en rundtur med lokalguide. Vi får bl.a. se Rådhuset, Alstersjöarna med de gamla köpmannakvarteren som idag blivit fashionabla bostadskvarter samt den stora hamnen.

Middag på vårt hotell och sedan en kvällstur till Hamburgs kända nöjeskvarter, Reeperbahn. Vi börjar med att ta en öl på ett trivsamt ställe och kan sedan promenera i de kända och ökända kvarteren.

Dag 4. Hamburg
Under förmiddagen gör vi strövtåg på egen hand i denna fascinerande stad. Det finns mycket att välja på; stora varuhus längs paradgatan Mönckebergstrasse, mängder av små affärer och boutiquer i Hanseviertel, intressanta museer som t.ex. konstmuseet och det historiska museet. Efter lunch tar vi bussen och åker längs Elbe på den vackra allén Elbchaussee, som kantas av eleganta villor. Vi kommer till Willkommhöft, där varje fartyg som anländer till eller lämnar Hamburg hälsas med att dess nationsflagga hissas och dess nationalsång spelas. Vidare till den pittoreska stadsdelen Blankenese, byggd på en kulle, som tidigare var fiskeby. Efter en promenad här smakar det gott med kaffe och tårta på någon av de trevliga restaurangerna med utsikt över floden.

Tillbaka till vårt hotell för middag. Under kvällen besöker vi sommartid parken Planten und Blumen och ser den fantastiska vattenorgelskonserten.

Dag 5. Hamburg–Lübeck
Vi lämnar Hamburg, åker österut mot Mölln och Ratzeburg och följer den gamla ”saltvägen” till Lübeck. Det är en naturskön väg, där man under hansatiden forslade salt från saltverken i Lüneburg till fartygen i Lübeck. När vi kommer till Lübeck möter en lokalguide upp och tar oss med på en promenad i de gamla stadsdelarna. Vi ser stadsporten Holstentor, Rådhuset och Marienkirche. Lübeck kallas också de sju tornens stad efter de fem kyrkor och två stadsportar vars torn höjer sig över stadsbilden. Några timmar på egen hand då vi bl.a. kan shoppa på ”Citti Grossmarkt” till låga priser eller handla marsipan från Niedereggers. De har även ett kafé där man bör smaka på deras goda ”Nusstarte” till kaffet!

Under sommaren är det trevligt att göra en båttur på kanalerna. Vi stannar i Lübeck över natten och äter en god avslutningsmiddag på hotellet eller på restaurang, t.ex. Fischergesellschaft eller den lilla genuina Heinrich Böll.

Dag 6. Lübeck–hemorten
Efter frukost börjar hemresan med färd till Puttgarden där vi tar färjan till Danmark. Genom Danmark förbi Köpenhamn och över Öresundsbron till Malmö – eller så väljer vi överfarten från Helsingör till Sverige. Vidare till respektive hemort efter innehållsrika dagar i Tyskland.