Lofotens dramatiska landskap fascinerar med mäktiga berg och pittoreska fiskesamhällen. Strax norr om Lofoten ligger Vesterålen som med sin storslagna natur med höga fjäll, fjordar och vita stränder är lika fint som Lofoten, om än inte lika känt som sin granne i söder. Vi besöker de båda ögrupperna och som avslutning på resan kryssar vi den vackra sträckan från Harstad till Tromsö.

Dag 1. Ankomst Bodö
Belägen på en halvö utmed kusten i Nordnorge ligger Bodö, bland annat känt för världsattraktionen Saltstraumen, världens starkaste tidvattenström. Om vi kommer fram i tid och det stämmer med tidtabellen för när strömmen är som starkast, kan vi uppleva den som åskådare från land.

Dag 2. Lofoten
Med en tidig morgonfärja lämnar vi Bodö bakom oss och korsar Vestfjorden över till Moskenes. Färjeöverfarten tar ca 3,5 timme och vi befinner oss nu i de södra delarna av Lofotens örike. På vår väg norrut kan vi stanna till i Reine och se den vackra utsikten in över Reinefjorden. Vi fortsätter sedan till Nusfjord, Norges äldsta och bäst bevarade fiskeläge. Innan vi åker till Lofotens huvudstad Svolvaer där vi ska övernatta, stannar vi i mysiga Henningsvaer. Här kan vi strosa runt en stund bland gallerier, caféer och butiker. Alternativt bor vi i Leknes eller Melbu.

Dag 3. Vesterålen
Vår färd fortsätter vidare norröver mot Vesterålen som består av flera öar i varierande storlek och som är lite mindre exploaterat än Lofoten. Här finns majestätiska fjäll, fjordar och långa vita stränder. Vi tar oss till Inga Sami Siida som ligger på Hinnöya, på motsatt sida Sortland. Samlade runt eldstaden i träkåtan får vi uppleva den samiska kulturen med både jojk och berättelser. Vi åker sedan till Harstad där vi bor en natt. Om vädret tillåter kan vi åka till utsiktspunkten Nupen på kvällen och beskåda midnattssolen.

Alternativt program för dagen är att besöka Nyksund på norra Langöya. I början av 1900-talet var det ett av Vesterålens största fiskelägen. Byn avfolkades senare och blev till en spökby. Idag bor här ett fåtal fastboende och lockar turister året om med sitt avskilda läge. Här finns några gallerier, restauranger och ett café. Den lilla hamnen har ett skyddat läge, vid vägs ände, långt ute i havsbandet.

Dag 4. Havila Kystruten eller Hurtigruten Harstad-Tromsö
Tidigt på morgonen stiger vi ombord på Havila Kystruten eller Hurtigruten som tar oss från Harstad till Tromsö. Vi kryssar inomskärs genom det vackra landskapet och kommer bl.a. förbi Norges näst största ö Senja. Vi njuter av vyerna och den storslagna naturen och framåt eftermiddagen når vi Tromsö där vi stannar över natten.

Dag 5. Hemresa

Lägre pris
Sedan många år har RK Travel Group en stor andel av gruppresemarknaden i Norge och vi har även öppnat ett norskt bolag: RK Travel Group Norway A/S. I praktiken innebär det att alla resor i Norge för norrmän numera har avdragsgill moms/merverdiavgift, vilket i sin tur sänker resans pris med mellan 10–12% för våra norska kunder. Detta kommer i sin förlängning gynna även våra svenska och finska kunder – ju mer våra norska kunder köper, desto större samlade inköp med bra villkor får vi.

Foto kofte © Magnus Ström / www.nordnorge.com / Sortland

• 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Bodö
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Svolvaer alt. Leknes eller Melbu
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Harstad
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Tromsö
  • färja Bodö-Moskenes
  • besök på Inga Sami Siida vid Sortland
  • båtresa med Havila Kystruten eller Hurtigruten från Harstad till Tromsö
  • för att komma in i Nusfjord får man lösa entré på plats