Mellan två fjordar och omgiven av sju höga fjälltoppar ligger vackra Bergen. Här bor vi två nätter innan vi reser vidare mot fler fina vyer och besöksmål runt Hardangerfjorden. Vi får möjlighet att prova cider, åka båt på fjorden, köpa lokala produkter av ull och se några av Norges högsta vattenfall. Utöver nätterna i Bergen bor vi också i Norheimsund och i Voss.

Dag 1. Ankomst till Bergen
På väg till Bergen vill vi slå ett slag för att besöka Flåm om det passar in i dagsprogrammet, en mycket minnesvärd upplevelse. Prova i så fall en s.k. ”Vikingaplanka” till lunch på Flåmsbrygga och gör samtidigt en ölprovning med lokala produkter från bryggeriet Aegir.

Dag 2. Småstadskänsla, Troldhaugen & Bergens skyline
Andra dagen, när vi vaknar upp i ”Skandinaviens fönster mot väster” eller ”regnets stad”, gör vi en stadsrundtur. Trots stadens storlek infinner sig småstadskänslan. De smala kullerstensgränderna, de pittoreska trähusen, fiskmarknaden och framförallt den medeltida hansahamnen Bryggen bidrar mycket till detta. Efter stadsrundturen besöker vi Edvard Griegs Troldhaugen och avslutar dagen med att i skymningen njuta av Bergens skyline från utsiktsplatsen på berget Flöyen. Hit upp tar vi oss med Flöibanen (funicular).

Dag 3. Ullruta & Steindalsfossen
På resans tredje dag lämnar vi Bergen och tar en sväng längs välkända Ullruta, för att bl.a. besöka Tekstilindustrimuseet i Salhus. Vid önskemål kan vi också stanna till vid någon ullfabrik och butik som t.ex. Hillevågs eller Dale. Vidare på vägen till vårt hotell i Norheimsund stannar vi till och hänförs av Steindalsfossen. Det är en av Norges mest populära vattenfall och där kan vi även gå på en gångväg bakom vattnet.

Dag 4. Ut på Hardangerfjorden och längs Frukt og siderruta
Efter frukost tar vi personfärjan från Norheimsund ut på den vackra Hardangerfjorden och njuter av turen som stannar till i flera små hamnar. Vi hoppar av i Ulvik för att åka med vår buss vidare längs Frukt og siderruta i Hardangerdalen. Här ligger mängder av äppelodlingar och vi besöker en av gårdarna som framställer lokala drycker. Därefter reser vi vidare mot Voss och vårt hotell. Väl framme i Voss vill vi rekommendera en kabintur upp på Hangurstoppen med Voss Gondol, Nordeuropas största och mest moderna gondolbana. Här kan vi njuta av det vackra fjällandskapet, antingen som avslutning på den här dagen eller som en förmiddagsaktivitet dagen därpå.

Dag 5. Hemresa

Foto Edvard Grieg Museum Troldhaugen: © Bergen Reiselivslag / Dag Fosse visitBergen.com

Lägre pris
Sedan många år har RK Travel Group en stor andel av gruppresemarknaden i Norge och vi har även öppnat ett norskt bolag: RK Travel Group Norway A/S. I praktiken innebär det att alla resor i Norge för norrmän numera har avdragsgill moms/merverdiavgift, vilket i sin tur sänker resans pris med mellan 10–12% för våra norska kunder. Detta kommer i sin förlängning gynna även våra svenska och finska kunder – ju mer våra norska kunder köper, desto större samlade inköp med bra villkor får vi.

• 2 x övernattning inkl. halvpension på Scandic Bergen City
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på Thon Hotel Sandven i Norheimsund
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på Scandic i Voss
  • lokalguide i Bergen, 2 timmar
  • entré och guidning på Edvard Grieg museet Troldhaugen i Paradis-Bergen
  • Flöibanen (funicular) t/r
  • fillmvisning och guidning på Tekstilindustrimuseet i Salhus
  • båttur med personfärja på Hardangerfjorden Norheimsund-UIvik
  • visning och provsmakning av flera sorter på Hardanger Saft og Siderfabrikk i Ulvik