I norra Italien söder om Alperna är naturen storslagen med flera fina sjöar. Vi bor vid Lago Maggiore som sägs vara en av de vackraste italienska sjöarna. Resan går också till Comosjön och den mindre kända Lago d’Orta som är en liten pärla. Vi befinner oss i Piemonte som även lockar med flertalet kända vindistrikt.

Dag 1. Ankomst till Stresa
Vi bor fem nätter på 4-stjärniga Hotel Milan Speranza au Lac i Stresa, vackert beläget vid sjön Lago Maggiore och i centrum av Stresa.

Dag 2. Lago Maggiore och Borromeiska öarna
Lago Maggiore är Italiens näst största sjö och har sin västliga del i regionen Piemonte, den östliga i Lombardiet och i norr tittar den in i Schweiz. Från Stresa ser vi över till Borromeiska öarna och vi tar oss till Isola Bella som har en vacker trädgård och ett elegant barockpalats. Vi gör också ett stopp på ”Fiskarnas ö”, Isola dei Pescatori, en rustik gammal fiskeby.

Dag 3. Lago d’Orta
Idag åker vi till den mindre kända sjön Lago d’Orta och dess huvudort Orta San Giulio. Härifrån tar vi oss över till den lilla bedårande ön Isola San Giulio. Efer lunch åker vi söderut till den medeltida staden Gattinara som ligger i nordvästra Piemonte. Här provar vi regionens viner innan vi återvänder tillbaka till Stresa igen.

Dag 4. Egen tid alternativt utflykt till Milano
Dagen är fri för egen tid i Stresa. Alternativt kan vi göra en heldagsutflykt till Italiens andra största stad, Milano.

Dag 5. Comosjön
Vi inleder dagen med att besöka staden Como vid Comosjön, en av Italiens högst belägna sjöar. I området har många celebriteter sina semesterboenden och här finns flera praktfulla villor från 1800-talet med fantastisk utsikt och trädgårdar med cypresser. Vi njuter av omgivningarna under en båttur på Comosjön och ser vackra byar och städer som på ett pärlband, omgivna av grönskande natur, djupblått vatten och höga berg.

Dag 6. Hemresa från Stresa