Upptäck det imponerande norska kustlandskapet från Florö i norr till Kristiansand i söder. Havila Kystruten och Hurtigruten bjuder på fina vyer och tar oss från Florö till vackra Bergen. Härifrån fortsätter vi med Fjord Lines fartyg utmed kust- och fjordlandskapet till trevliga Stavanger. Från Stavanger reser vi med tåg förbi milslånga sandstränder till ”den vita staden” Egersund och vår odyssé längs norska kusten avrundas sedan bland Kristiansands vackra trähus.

Dag 1. Hemorten–Fagernes
Från hemorten åker vi via Oslo till Fagernes, där vårt hotell ligger vackert vid Strondafjorden.

Dag 2. Fagernes–Florö
Vi reser norrut mot världens längsta fjord, Sognefjorden, där färjan mellan Fodnes och Manheller tar oss över till den norra sidan. Längs fjorden åker vi till Sogndal, den största orten vid Sognefjorden, och fortsätter sedan till Fjaerland. Här besöker vi Norsk Bremuseum och lär oss om glaciärer, klimat och samspelet mellan natur och människor. Vår resa fortsätter norrut mot Jölstravatnet, en vacker insjö belägen mellan Sognefjorden och Nordfjord. Utmed stranden västerut når vi snart vårt slutmål Florö, längst ut i kustbandet.

Dag 3. Florö–Bergen med Havila Kystruten eller Hurtigruten
Vi promenerar till kajen och går ombord på Havila Kystruten eller Hurtigruten, denna välkända linje längs norska kusten. Numera är det stora och moderna båtar som trafikerar sträckan Bergen–Kirkenes varje dag året om. Under vår vackra färd mellan öar och fjordar passerar vi bl.a. Sognefjorden. Vid ankomsten till Bergen väntar vår buss på kajen och en lokalguide visar oss runt i denna vackra stad. Bergen präglas av tiden som hansastad och många gamla hus finns kvar.

Dag 4. Bergen–Stavanger med Fjord Line
På förmiddagen har vi tid för egna strövtåg i Bergen, innan vi kliver ombord på Fjord Lines fartyg som tar oss sjövägen till Stavanger. Under resan äter vi en god måltid, kopplar av och njuter av den fina utsikten över västkusten.

Dag 5. Tågresa Stavanger–Egersund & vidare till Kristiansand
Vi börjar med en stadsrundtur i Stavanger, känd som Norges oljehuvudstad. Efter rundturen går vi ombord på tåget som tar oss genom ett unikt landskap, förbi milslånga sandstränder. Väl framme i ”den vita staden” Egersund tar vi en promenad – detta är ett av Norges bäst bevarande områden med vackra trähus. Färden går sedan vidare till Kristiansand, Sörlandets största stad. Här strosar vi runt bland de mysiga vita trähusen med sina fina innergårdar.

Dag 6. Kristiansand–hemorten
Efter frukost reser vi längs Oslofjordens västra kust till Sandefjord för att eventuellt ta färjan över till Strömstad och därefter åka vidare hemåt igen.

Lägre pris
Sedan många år har RK Travel Group en stor andel av gruppresemarknaden i Norge och vi har även öppnat ett norskt bolag: RK Travel Group Norway A/S. I praktiken innebär det att alla resor i Norge för norrmän numera har avdragsgill moms/merverdiavgift vilket i sin tur sänker resans pris med mellan 10–12% för våra norska kunder. Detta kommer i sin förlängning gynna även våra svenska och finska kunder – ju mer våra norska kunder köper, desto större samlade inköp med bra villkor får vi.