En resa på gamla allfarvägar genom Gästrikland, Hälsingland, Medelpad och Ångermanland. Genom bruksorter, fiskelägen och byar som minner om ett tidigare Sverige, innan storskalighet och urbanisering på 60- och 70-talen förändrade landskapsbilden och samhället dramatiskt. Vägarna med sina natursköna sträckningar är upplevelser i sig.

Dag 1. Ankomst till Gävle
Vid ankomst möter vi vår lokalguide som visar oss Gamla Gefle, en stadsdel med trähusbebyggelse från 1700-talet som överlevt både storbranden 1869 och 50-talets rivningshysteri.

Dag 2. Längs kusten Gävle – Sundsvall
Vi tar den lilla vägen över norrlandet till Axmar bruk för en timmas guidad visning av bruksområdet och hyttan. Det gamla järnbruket är nu ett fint kulturreservat på gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland. Kustvägen tar oss genom Söderhamn och strax norr om staden ligger det idylliska fiskeläget Skärså. Här finns möjlighet att äta lunch på restaurang Albertina som rumsterar i en nedlagd konservfabrik.

I Jättendal kör vi den s.k. Jungfrukustvägen förbi Sörfjärden och Galtströms bruk till Svartvik. Väl framme i Sundsvall, staden där träpatronerna styrde under sågverkens storhetstid, inkvarterar vi oss för två nätter. Efter incheckning väntar en guidad stadsvandring i Sundsvalls stenstad där vi får höra om stadens historia innan och efter storbranden 1888.

Dag 3. Utflykt till Höga kusten & Hernö Gin
Vi följer E4:an förbi Härnösand över Högakustenbron för att uppleva delar av världsarvet Höga kusten, den dramatiska kustlinjen mellan Ångermanälven och Örnsköldsvik. I Docksta kommer vi till Skuleskogens nationalpark med Naturum Höga kusten, beläget vid Skuleberget, där en lokalguide berättar om det särpräglade landskapets tillkomst.

Därefter kör vi genom det natursköna Nordingrå som sägs innehålla 52 byar och 52 sjöar. Efter ett stopp i idylliska Bönhamns fiskeläge besöker vi Mannaminne, en unik plats med bl.a. historiska samlingar, konst och värdshus. På ”hemvägen” tar vi av i Härnösand mot prisbelönta Hernö Gin, det lilla destilleriet i den ångermanländska skogen. Här smakar vi några av de ädla dryckerna och får höra om produktionen och filosofin bakom tillverkningen.

Dag 4. Tidernas väg
Efter att ha sagt adjö till Sundsvall följer vi Ljungan till Ånge. Här börjar Tidernas väg som sträcker sig från Ånge till Uppsala och följer en ås där vägen gått sedan vikingatiden. Den är slingrig och vi bjuds på vackra älvdalar, sjöar och gamla järnbruksmiljöer.

I Järvsö besöker vi kulturområdet Stenegård som är en del av världsarvet Hälsingegårdar och en storgård, tillika landskapets största besöksmål. Den före detta industriorten Arbrå och Bollnäs passeras innan vi kommer in i Gästrikland. I Ockelbo finner vi Wij trädgårdar som är ett centrum för trädgårdskultur vid gamla Wij säteri, med stor rosenträdgård och flera tematiska parkanläggningar. En av parkens ciceroner guidar oss genom den grönskande prakten. Övernattning i Uppsala eller Falun.

Dag 5. Uppsala alt. Falun – hemorten

• 1 x övernattning inkl. halvpension på 3- alt. 4-stjärnigt hotell i Gävle
  • 2 x övernattning inkl. halvpension på 3- alt. 4-stjärnigt hotell i Sundsvall
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på 3- alt. 4-stjärnigt hotell i Uppsala alt. Falun