Upptäck en liten pärla med stora upplevelser. I Flandern njuter vi av öl och choklad och får uppleva både fina historiska städer och ny spännande design. Och dessutom tar vi, bokstavligt talat, en cykeltur genom vatten.

Vi bor i charmiga Hasselt, i provinsen Limburg, i Flandern, i östra Belgien. Limburg träcker sig även över till Nederländerna och pittoreskt är ett återkommande ord när området beskrivs. Än så länge har inte massturismen hittat hit och vi kan njuta av dagar med upplevelser för alla sinnen.

Dag 1. Ankomst till Hasselt, rundtur & genever
Efter ankomst till Limburgs ”huvudstad” Hasselt visas vi runt av vår lokalguide och ser bl.a. stadens välkända klocktorn, Beiaardtoren. Vi besöker också Jenevermuseet för att provsmaka denna typiska dryck som är så förknippad med Hasselt.

Dag 2. Historiska Leuven med öl- och chokladprovning
I den vackra och historiska staden Leuven guidas vi bl.a. runt i de fascinerande beginerkvarteren. Efter lunch provar vi öl och choklad med svensktalande Werner på Bierolade. På vägen tillbaka till vårt hotell stannar vi vid ”Reading between the lineschurch”, en unik kyrka som egentligen är en designinstallation.

Dag 3. Grottor & pittoreska städer
Vi beger oss ner i Grotten van Kanne för en rundvisning och ovanlig provsmakning – här serveras grottlagrad ost, paj och öl. Vidare till Maastricht, Nederländernas äldsta stad, där vi strosar och äter lunch. Därefter får vi lära känna Belgiens äldsta stad, pittoreska Tongeren, innan vi återvänder till Hasselt.

Dag 4. Mysiga Thorn & en cykeltur genom vatten
Vi åker till den mysiga lilla staden Thorn i den nederländska delen av Limburg. Thorn är känt för sina vita hus och sin klosterkyrka och här äter vi en klassisk pannkakslunch. Väl tillbaka på Limburgs belgiska sida kör vi till vackra Bokrijk, ett härligt open-air-museum strax utanför Hasselt. Här hyr vi cyklar för en tur som bl.a. går längs en dold väg genom vatten. En annorlunda naturupplevelse!

Dag 5. Avresa från Hasselt & outlet-shopping
Nordost om Hasselt ligger den stora outleten i Maasmechelen och om tid och lust finns, kan ett shoppingstopp planeras in här innan vi reser hemåt.

Foto Bokrijk © Visit Flandern
Foto Werner Callebaut © Bierolade

• 4 x övernattning, varav 3 x halvpension och 1 x frukostpension, på Holiday Inn i Hasselt
  • lokalguide i Hasselt, 2 timmar
  • entré, visning och smakprov på Jenevermuséet i Hasselt
  • lokalguide i Leuven, 2 timmar
  • öl- och chokladprovning med Bierolade i Leuven
  • visning och smakprov i Grotten van Kanne
  • lokalguide i Tongeren, 2 timmar
  • pannkakslunch på restaurang Pannekoekenbakker i Thorn
  • cykelhyra och entré till Bokrijk open-air-museum