Lofoten är Nordnorge från sin mest äventyrliga sida. Höga fjäll som sträcker sig ut mot havet, fjordar mellan de mest fantastiska bergsklippor, ljusa stränder och gröna marker. Under knappt två månader lyser midnattssolen i väster. Följ med till Norges kanske mest fascinerande landskap!

Dag 1. Ankomst Kiruna

Dag 2. Kiruna–Hurtigruten–Lofoten
Efter frukost lämnar vi Kiruna för färd västerut till Riksgränsen. Redan här ser vi den dramatiska naturen långt i väster, och vi närmar oss Herjangsfjorden. På vår väg passeras såväl Bjerkvik som Bogen innan vi når bron över till Norges största ö – Hinnöya. Vägen slingrar sig längs Tjeldsundet och vi kommer snart till Sortland. I Stokmarknes väntar en ny höjdpunkt på vår resa: en ca 3 timmars färd med Havila Kystruten eller Hurtigruten genom Trollfjorden till Svolvaer, Lofotens huvudstad. Vid ankomsten till Svolvaer möter bussen på kajen för färd till ett av de många bra hotellen i centrala Svolvaer. Här stannar vi i två nätter, och middagarna äter vi gemensamt på hotellet. Alternativt bor vi i Leknes eller Melbu.

Dag 3. Utflykt i Lofoten
En god norsk frukost väntar oss i restaurangen. Därefter kommer en lokalguide, som under hela dagen är med oss på en fantastisk utflykt bland Lofotenöarna, ända ut till Å där vägen slutar. Vi besöker Nusfjord som är Norges äldsta och bäst bevarade fiskeläge (entré till orten betalas på plats), vi stannar till i Reine och ser den vackra utsikten över Reinefjorden och vi gör även ett stopp i mysiga Hennigsvaer där vi kan strosa runt bland gallerier, kaféer och restauranger.

Dag 4. Lofoten–Mo i Rana
Efter frukost måste vi tyvärr säga farväl till Lofoten och denna gång tar vi den fasta vägförbindelsen Lofast med tunnel och bro och fortsätter med färja från Lödingen till Bognes, för att sedan köra längs E6:an söderut mot Fauske och Saltfjället. Här uppe passerar vi åter Polcirkeln och vi kan stanna till för att köpa ett Polcirkelcertifikat. Därefter kommer vi till Mo i Rana och övernattar på ett av stadens hotell.

Dag 5. Vidare mot vår hemort

• 1 x övernattning på mellanklasshotell inkl. halvpension i Kiruna
  • 2 x övernattning på mellanklasshotell inkl. halvpension i Svolvaer alt. Leknes eller Melbu