Drottning Elizabeth’s älskade slott Sandringham, välkänt från tv-serien The Crown, är en av höjdpunkterna på vår resa till East Anglia. Vi bor i Norwich, en av landets bäst bevarade medeltida städer, i hjärtat av grevskapet Norfolk. Härifrån upptäcker vi både landsbygden och kustlivet och kommer t.ex. till nationalparken The Broads, ett våtmarksområde med rikt djurliv som vi upptäcker med båt. East Anglia ligger i sydöstra England, norr om Themsens utlopp.

Dag 1. Ankomst till Norwich
Ankomst till Norwich i Norfolk och inkvartering på vårt hotell.

Dag 2. Norwich & bryggeribesök på landsbygden
Vi börjar dagen med en stadsrundtur i Norwich tillsammans med en lokalguide. Staden befästes redan under 800-talet och erövrades senare av både vikingarna och normanderna. Under 1000-talet var Norwich en av Englands största och viktigaste städer med sin katedral och sitt slott. Flamländarna etablerade en textilindustri och förde hit kanariefåglar som avlades. Det lever kvar än idag i stadens fotbollslag Norwich FC som spelar i gult och grönt med smeknamnet ”The Canaries”. I stadens äldsta delar runt gatan Elm Hill finns vackra kullerstensgränder med enstaka korsvirkeshus i Tudorstil.

Under eftermiddagen gör vi en utflykt till landsbygden och nationalparken The Broads där vi bl.a. besöker den mycket pittoreska byn Woodbastwick. På Woodforde’s Brewery lär vi oss om processen att brygga öl och får givetvis också provsmaka deras lokalproducerade sorter.

Dag 3. The Queen’s Sandringham
Vi gör en heldagsutflykt till slottet Sandringham norr om King’s Lynn, känt från den mycket populära tv-serien The Crown som hittills visats i fyra säsonger av sex. Egendomen köptes av drottning Victoria på 1860-talet och blev med tiden det slott dit kungafamiljen begav sig för att njuta av landsbygden. Än idag är det tradition att det är här som de firar jul och nyår. Vi får besöka några av drottningens privata salonger och ser delar av den vackra slottsparken. De stora stallbyggnaderna intill slottet är idag museum och besökscenter.

Dag 4. Båttur på The Broads & badorten Great Yarmouth
Efter frukost reser vi ett par mil österut till Wroxham som ligger vid River Bure. En sightseeingbåt tar oss med på en tur på The Broads. Det är ett säreget och vidsträckt våtmarksområde med en serie grunda sjöar och kanaler som är sammanbundet med sex floder. Här finns totalt ca 200 km farbara vattenvägar och det är Storbritanniens största skyddade våtmarksområde. Hit kommer både båtentusiaster och naturälskare för att njuta av landskapet och det rika fågellivet.

Under eftermiddagen besöker vi Great Yarmouth som är den största orten längs Norfolks östra kust. Staden var tidigare ett centrum för sillfiske, men är idag den främsta badorten i Norfolk. De långa stränderna, nöjespiren och strandpromenaden för tankarna till både Blackpool och Brighton.

Dag 5. Norfolks norra kust & slottet Holkham Hall
Vi reser norrut mot Norfolks norra kust och North Norfolk Coast Road. Den ca 60 km långa kustvägen sträcker sig från Cromer i öster till Hunstanton i väster och går genom områden som utnämnts till Area of Outstanding Natural Beauty. Landhöjningen har gjort att kustlinjen flyttats och de små byarna som en gång låg vid kusten ligger numera långt in i landet.

Vi tar en kortare promenad i Cromer för att uppleva den vackra bebyggelsen i centrum och stranden med sin kända pir. Därefter åker vi vidare mot Holkham Hall för en rundtur på detta 1700-tals slott i palladisk stil. Holkham Hall har en vacker trädgård och ligger i ett drömskt kustlandskap.

Ytterligare ett trevligt alternativ för denna dag är att ta en tur med det historiska ånglokståget ”Poppy Line” North Norfolk Railway, mellan den viktorianska kustorten Sheringham och det georgianska samhället Holt. En kuliss känd från engelska filmer och tv-serier.

Dag 6. Hemresa
Under morgonen lämnar vi vårt hotell och East Anglia och reser hemåt.

• 5 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Norwich
  • lokalguide i Norwich, ca 2 timmar
  • rundvisning och provsmakning på Woodforde's Brewery
  • besök på slottet Sandringham inkl. entré till huset, trädgården och museet samt audioguide i huset
  • båttur på The Broads, ca 2 timmar
  • besök på Holkham Hall inkl. entré samt guidning i slottet och trädgården