Litauen är det sydligaste, största och mest folkrika landet av de tre baltiska län­derna och vi når det genom att ta DFDS färja mellan Karlshamn och Klaipeda. Här kan vi koppla av ombord, ta en aperitif i baren, äta gott och passa på att handla till sjöpriser i shopen.

Dag 1. Med DFDS från Karlshamn till Klaipeda
Fartyget avgår kl. 19 och ombord äter vi en 3-rätters middag i à la carte restau­rangen Mare Baltikum.

Dag 2. Klaipeda – Vilnius
Efter frukost ankommer vi Klaipeda kl. 9, Litauens tredje största stad. Här finns ett rikt utbud av shopping, nöjen och kultur samt vackra vita sandstränder.

Vårt mål är huvudstaden Vilnius, landets äldsta stad och upptagen på Unescos världs­arvslista. Stora delar lades i ruiner under andra världskriget, men omfattande renoveringar har återskapat stadskärnan. De äldsta husen är över 500 år gamla. Här blandas barock och gotik och kyrkorna är många, den ena vackrare än den andra. Gediminas torn är Vilnius symbol och högst vajar den litauiska flaggan sedan 1988. På eftermiddagen gör vi en stadsrundtur med guide.

Dag 3. Heldagsutflykt med guide till Trakai, Druskininkai och Grutasparken
Efter frukost åker vi 3 mil västerut till Trakai, slottet från 1300-talet som ligger på en liten ö i insjön Galvé. Det använ­des från början som försvarsborg och genom åren har det också varit palats, kunglig reträtt och fängelse.

I närheten av Druskininkai, ca 130 km sydväst om Vilnius, ligger Grutasparken som är en skulpturpark med statyer och andra Sovjet-ideologiska föremål från tiden före Litauens självständighet.

Dag 4. Vilnius – Kaunas och med DFDS till Karlshamn
Efter frukost reser vi mot Kaunas, Litauens andra stad. Här kan vi besöka kloster, kyrkor, slott och museer som vi­sar stadens rika historia. Här finns också ett stort shoppingcenter, Akropolis, en shoppingupplevelse i amerikansk stil. Vi fortsätter mot Klaipeda och DFDS fartyg som tar oss till Karlshamn.

Dag 5. Karlshamn – hemorten
Vi äter frukost ombord och efter ankomsten till Karlshamn går vår resa hemåt igen.

• båtresa med DFDS Karlshamn-Klaipeda inkl. halvpension t/r
  • 2 x övernattning inkl. halvpension på Comfort Hotel LT i Vilnius
  • lokalguide i Vilnius, ca 3 timmar
  • heldagsutflykt med guide och entré till slottet Trakai