Njut av Rhendalen & Rüdesheim under vår och sommar och fyll dagarna med aktivitet och rörelse. Att man kan prova vin, ta en båttur eller bara strosa i charmiga Rüdesheim känner många till, men området har mycket att erbjuda dig som vill vara aktiv under semestern – en trend som växer sig allt starkare.

Dag 1. Med Stena Line Göteborg-Kiel

Dag 2. Kiel-Rüdesheim
Väl framme checkar vi in på vårt centralt belägna hotell och äter middag. För den som vill sträcka på benen efter en dag i bussen är det lätt att ta en kvällspromenad i centrum.

Dag 3. På cykel längs Rehn
Idag tar vi oss med cykel längs Rehn och upplever landskapet på nära håll. Vi tar oss över till andra sidan floden och cyklar längs platta och bekväma vägar i riktning mot St Goarshausen. Vi har ca 3 mil framför oss och ungefär halvvägs stannar vi och njuter av en vinprovning på familjen Näglers vingård. Stärkta av en paus och gott vin, cyklar vi vidare mot St Goarshausen där vi äter lunch. Vi lämnar tillbaka cyklarna och njuter av lite egen tid innan vi tar båten tillbaka till Rüdesheim. Efter en fin dag med aktivitet och frisk luft samlas vi för middag på hotellet.

Dag 4. Vandring & picknick i vinbergen
Idag snörar vi på oss vandringsskorna och ger oss ut på en lättare vandring genom vinbergen till Assmanshausen. Vår engelsktalande vandringsguide visar vägen och guidar oss längs vår tur. När vi kommer fram till Schlossberg serveras en picknicklunch som inleds med schmalzbrot, följt av en härlig grönsakssoppa med korv och som söt avslutning serveras vi kaffe och kaka. Till maten dricker vi Riesling och vatten. På eftermiddagens program står ”vinpromenad” tillsammans med en guide. Vi går till tre olika vinkällare och provar deras vin, innan vi återvänder till hotellet för middag.

Dag 5. Rüdesheim-Kiel och med Stena Line till Göteborg
Det är dags att åka hemåt igen efter några härliga dagar i Rhendalen. Bussen styr mot Kiel och väl ombord på Stena Lines fartyg samlas vi för middag.

Dag 6. Ankomst till Göteborg

• båtresa med Stena Line Göteborg– Kiel inkl. halvpension t/r
  • 3 x övernattning inkl. halvpension på Parkhotel i Rüdesheim
  • cykeltur längs Rhen inkl. vinprovning
  • lunch i St Goarshausen
  • båttur St Goarshausen–Rüdesheim
  • vandring och picknick i vinbergen inkl. guide
  • ”vinpromenad” med guide där vi besöker tre vinkällare