Vi reser på vindlande vägar genom grönskande skogar, ser glittrande sjöar, upplever mäktiga forsar och besöker städer som stoltserar med slott, kyrkor och viktig kulturhistoria. Samtidigt bekantar vi oss med Karelen, gränslandet mot Ryssland, och tar del av den brokiga historia som området bär på. Det är svårt att inte bli förälskad i Finlands geografiska mångfald där närheten till vattnet spelar huvudrollen.

Dag 1. Med Viking Line från Stockholm till Helsingfors

Dag 2. Via Fazer & Borgå till Lappeenranta
Väl framme i huvudstaden åker vi mot Visit Fazer i Vanda, ett nytt besökscenter där vi får en smak av företagets breda produktutbud och långa historia. Vidare mot den historiska staden Borgå från 1346 där vi strosar bland smala gränder och äldre bebyggelse och kan äta lunch efter önskemål. Vi tar sedan kustvägen mot finsk-ryska gränsen via Hamina och kör norrut tills vi når Karelens södra port, Lappeenranta (Villmanstrand) där vi ska bo i två nätter.

Dag 3. Utflykt i sjödistriktet
Vi börjar med ett besök i Imatra, belägen vid Finlands vattenrikaste älv Vuoksen. Staden ligger inklämd mellan Saimen och Ryssland. I stadsdelen Imatrankoski kan vi se flodfåran av den berömda forsen som lockat turister i århundraden. Numera släpps vattnet på endast kvällstid. Vidare norröver längs den vackra väg som passerar Puumala och Sulkava till Savonlinna (Nyslott). Belägen mellan två sjöar är det en av Finlands finaste sommarstäder, även berömd för sin operafestival. Här gör vi en ångbåtstur i en labyrint av vattenvägar och ser slottet Olofsborg från relingen. På väg tillbaka till hotellet kör vi omvägen över Punkaharju, åsen som sträcker ut sig som en 7 km lång naturlig bro och som bjuder på hisnande vyer.

Dag 4. Nya Valamo kloster & till Kuopio
Efter tidig frukost tar vi sikte på Kuopio och passerar staden Mikkeli (St Michel) där det finns möjlighet till stopp. Vidare via Varkaus med sina kanaler innan vi senare på dagen når Nya Valamo kloster, centrum för den ortodoxa kyrkan i Finland och vallfärdsort för pilgrimer och tusentals besökare. Resan fortsätter till insjöarnas hamnstad Kuopio vid sjön Kallavesi.

Dag 5. Kuopio, Jyväskylä & till Tammerfors
Vi gör en stadsrundtur och tar oss bl.a. upp till utsiktstornet på åsen Puijo som bjuder på milsvid utsikt över sjö- och skogslandskapet Savolax. Sedan kör vi söderut igen med ett första  stopp i Jyväskylä och möjlighet att besöka den världsberömda designern Alvar Aaltos museum. Vidare mot Tammerfors, den vänliga storstaden med småstadskänsla som stoltserar med flera populära museer och ett 168 m högt utkikstorn.

Dag 6. Silverlinjen & med Viking Line från Åbo till Stockholm
Dagens utflykt är en naturskön sjöresa med den populära Silverlinjen från Tammerfors till Lempäälä, innan vi styr kosan mot Åbo. Om tid finns kan säkert den bedårande medeltida staden vid kusten hålla oss sällskap en stund innan avresan till Stockholm.

Dag 7. Ankomst till Stockholm

Lägg gärna till ytterligare en natt i Lappeenranta och gör en dagsutflykt längs Saima kanal till ryska Viborg.

• båtresa med Viking Line Stockholm – Helsingfors och Åbo – Stockholm inkl. halvpension