Paris – modets, konstnärernas och gourmeternas stad – är och förblir det klassiska resmålet, som man någon gång i sitt liv måste besöka. Det är ett av de resmål man gärna återkommer till, för att njuta av utsikten från Eiffeltornet, flanera längs de stora boulevarderna eller se en show på Moulin Rouge. På den här resan får vi dessutom uppleva mycket på vägen till och från Paris; besök i Champagne, det lilla landet Luxemburg, vinfloden Mosel och Europas huvudstad Bryssel.

Dag 1. Hemorten-Hamburg
Avresa från hemorten söderut via Danmark och vidare ner till Tyskland. Vi stannar för middag och övernattning i Hamburg eller dess närhet.

Dag 2. Hamburg-Bryssel
Efter frukost fortsätter vi genom Tyskland, in i Holland och över den belgiska gränsen till Antwerpen, Belgiens viktigaste hamnstad. Efter en promenad i stadens trevliga centrum fortsätter vi till Bryssel för middag och övernattning.

Dag 3. Bryssel–Paris
Vi äter frukost på hotellet och gör en kort rundtur i den belgiska huvudstaden. Bryssel har ett av Europas absolut vackraste torg, Grand Place, med bl.a. gamla gilleshus, det praktfulla rådhuset byggt i gotisk stil och strax intill, den lilla statyn Manneken Pis. Efter att ha druckit kaffe på någon uteservering fortsätter vi till Valenciennes, gränsstationen, och under eftermiddagen kommer vi till Paris. I Paris stannar vi i fyra nätter. Vi kan välja att äta middag på vårt hotell eller på en trevlig restaurang ute på stan någon av kvällarna.

Dag 4–6. Paris
För att bli bekant med staden gör vi första dagen en rundtur tillsammans med en svensktalande guide. Vi ser det centrala Paris med dess historiska byggnader och de stora boulevarderna. Notre Dame, Triumfbågen, Eiffeltornet, Operan, Madeleine-kyrkan, Place dela Concorde och Invaliddomen – för att bara nämna några. En båttur på Seine, under Paris broar, är ännu ett trevligt sätt att lära känna staden och kan med fördel göras under eftermiddagen.

Under våra tre dagar i Paris har vi gått om tid att uppleva staden på egen hand. Alla har vi olika intressen. Den konstintresserade kanske besöker Louvren med den berömda målningen Mona Lisa, eller Musée d’Orsay eller något av stadens konstgallerier. För den som vill shoppa  finns allt från marknader till exklusiva modehus. Andra nöjer sig med att koppla av på ett kafé, strosa i någon av stadens vackra parker och njuta av atmosfären. I en stor stad som Paris finns det också mycket att se och göra på kvällen och kanske besöker vi någon av de världsbekanta nattklubbarna Lido och Moulin Rouge.

En av dagarna gör vi en utflykt till Versailles, en av världens mest fantastiska slottsanläggningar. I slottet, som började byggas 1624, höll Ludwig XIV hov och Marie Antoinette lekte i lustslottet Trianon. Vi ser de kungliga våningarna och den praktfulla spegelsalen. Även parken är en ståtlig anläggning med dammar, springbrunnar och fontäner. På vägen tillbaka till hotellet kör vi genom Boulognerskogen.

Dag 7. Paris–Moseldalen
Direkt efter frukost lämnar vi Paris och åker längs floden Marne in i det kända landskapet Champagne, med dess speciella och värdefulla vinodlingar. Här produceras den äkta champagnen och vi besöker en champagnekällare i Epernay och provsmakar den goda drycken.

Vi lämnar Frankrike och kommer snart till Luxemburg. Landskapet har bytt karaktär och Luxemburg består av såväl skogar, berg och ängar som vinfält. Det lilla landet mittemellan Frankrike, Belgien och Tyskland har legat i skottlinjen under många krig. Under både första och andra världskriget invaderades Luxemburg av tyskarna. Vi åker vidare mot Trier och Moseldalen. Trier är Tysklands äldsta stad och grundlades redan år15 f. Kr. av Kejsar Augustus. Att det en gång var en romersk koloni kan vi se på dess många minnesmärken, bl.a. den gamla stadsporten Porta Nigra, som fortfarande finns kvar från denna tid. Från Trier följer vi floden Mosel till Bernkastel eller Traben-Trarbach för övernattning. Efter middagen kan vi avsluta dagen på någon av de gemytliga vinkällarna.

Dag 8. Moseldalen-Hamburg
Vår resa fortsätter längs den slingrande floden Mosel, som omges av vinberg och kantas av riddarborgar och berömda vinbyar. Vi stannar till i någon av de många städerna längs Mosel, besöker vinkällare och kan köpa med oss lokala viner hem. Vid Koblenz och Deutsches Eck träffar floderna Rhen, Mosel och Lahn på varandra. Vi åker vidare via Wetzlar, Alsfeld, Kassel och Hannover och når Hamburg som är målet för dagen. Middag och övernattning på vårt hotell.

Dag 9. Hamburg–hemorten
Efter frukost lämnar vi Tyskland och via Puttgarden–Rödby fortsätter vi genom Danmark mot Sverige och vidare till vår hemort.

• båtresa med Scandlines Helsingborg– Helsingör, Rödby–Puttgarden t/r
  • 1 x övernattning inkl. halvpension i Hamburg
  • 1 x övernattning inkl. halvpension i Bryssel
  • 4 x övernattning inkl. halvpension i Paris
  • 1 x övernattning inkl. halvpension i Moseldalen
  • 1 x övernattning inkl. halvpension i Hamburg
  • lokalguide i Paris, ca 3 timmar
  • lokalguide och entré till Versailles