Besök södra Norge med ”oljehuvudstaden” Stavanger och den mäktiga Lysefjorden. Resan går via hårnålskurvor, vita trähus och såklart på Lysefjordens blå vatten.

Dag 1. Hemorten–Kristiansand
Vi lämnar våra hemtrakter tidigt för avresa mot Strömstad. Här väntar färja över Oslofjorden till Sandefjord. Under resans gång (ca 2,5 timme) hinner vi äta lunch i kafeterian eller handla taxfree i butiken ombord. Från Sandefjord reser vi vidare söderut längs den vackra norska skärgårdskusten till Kristiansand där vi stannar för natten.

Dag 2. Kristiansand–Stavanger
Efter frukost åker vi nu västerut längs E18 och tar av vid Flekkefjord och tar kustvägen mot Stavanger. Vi passerar bl.a. Egersund, ”den vita staden”, med alla sina vackra, vitmålade trähus. Vid lunchtid kommer vi till Stavanger och här får vi några timmar på egen hand. Vid 16-tiden samlas vi igen för en stadsrundtur med lokalguide. Under rundturen ser vi bl.a. den gamla stadsdelen ”Gamle Stavanger” och Hermetikkmuseet, en historisk samling från den tid då Stavanger var stor exportör av konserver. Vi kan själva röka fisken, lägga den i konservburken och ta med den hem som souvenir. Alternativt väljer vi ett besök på Norsk Oljemuseum. Efteråt väntar middag och en god natts sömn på vårt hotell.

Dag 3. Stavanger– Vrådal, Notodden eller Kongsberg
Denna dag blir resans höjdpunkt för många. Vi åker buss till Lauvvik och vidare med färjan som tar oss hela sträckan in genom den mäktiga Lysefjorden, och bl.a. förbi den över 600 m höga klippan Preikestolen. Vi kommer fram till Lysebotn och åker nu via 28 ”hårnålskurvor” upp på högfjällsplatån, och vidare mot Setesdalen. Efter alla dessa kurvor ligger restaurangen Örnnästet och den passar bra för lunchstopp. Efter några mil i Setesdalen följer vi 45:an till Dalen, en av många charmiga orter i landskapet Telemark. Vi fortsätter till Vrådal, Notodden eller Kongsberg för avslutningskväll på vårt hotell.

Dag 4. Vrådal, Notodden eller Kongsberg–hemorten
Frukost och avresa mot Oslo. Om tid finns tar vi en längre paus i denna trivsamma stad innan vi fortsätter hemåt.

Lägre pris
Sedan många år har RK Travel Group en stor andel av gruppresemarknaden i Norge och vi har även öppnat ett norskt bolag: RK Travel Group Norway A/S. I praktiken innebär det att alla resor i Norge för norrmän numera har avdragsgill moms/merverdiavgift, vilket i sin tur sänker resans pris med mellan 10–12% för våra norska kunder. Detta kommer i sin förlängning gynna även våra svenska och finska kunder – ju mer våra norska kunder köper, desto större samlade inköp med bra villkor får vi.

Foto: Lysefjorden Fotograf: Andreas Gruhle / visitnorway.com
Foto. Stavanger Fotograf: CH – visitnorway.com

• båtresa Strömstad-Sandefjord
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Kristiansand
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Stavanger
  • 1 x övernattning inkl. halvpension på mellanklasshotell i Vrådal, Notodden eller Kongsberg