Årets sommarhälsning till våra kunder: Längsta resan är resan inåt

Så skrev Dag Hammarskjöld i sin dagbok Vägmärken som publicerades efter hans död 1961. Du, liksom vi på RK, jobbar med resor. Inte transporter och boenden, utan något finare och större. Nämligen upplevelser som konsumeras i nuet och som sedan blir minnen. Det är magiskt. När jag jobbade som reseledare på 80-talet och skulle sälja utflykter på välkomstmötena så sa jag att solbrännan sitter kvar en vecka, men minnena sitter kvar längre. Det var klyschigt och krängigt – men sant.

Och vad kan vara finare än att få skapa minnen åt andra? Det är det vi gör tillsammans varje dag!

I våras firade vi min svärmors 75-årsdag i Toscana. I Lucca (som grundades 177 f.Kr.) hade vi en fantastisk italiensk guide som visade oss runt innanför ringmuren. Gianna berättade inlevelsefullt om allt vi såg och en sak fastnade lite extra. Hon pratade om ett ”ospitalità” och om dåtidens turister – pilgrimerna. De vandrade runt och när de kom till en stad behövde de plåstras om, få en bit mat och en säng att sova i. Dessa ospitalità (nutidens vandrarhem och hotell) drevs inom kyrkans försorg och låg ofta precis bredvid kyrkan. Det engelska språket, som till 65% härstammar från latin, har plockat upp ordet ospitalità och gjort en industri av det: the hospitality industry. Ordagrant: ”gästfrihets-industrin” eller som det nu heter: besöksnäringen.

”Gästfrihets-industrin”. Yes. Det är ju den branschen vi jobbar i. Kan det finns någon bättre?

Hur går det nu då?
Jo tack, bra. Försäljningen verkar hålla i sig hos de flesta av våra kunder. Trots inflation, valuta o.s.v. så visar vår del av resebranschen fina siffror. Det finns en stor efterfrågan på upplevelser och vi rider fortsatt på vågorna av ett uppdämt behov av att resa. Nu håller vi tummarna tillsammans att det håller i sig under resten av året.

Varför ska man fortsätta handla resor av RK?
Sammanfattningsvis så tror vi att det är tryggheten, villkoren och servicen – kombinerat med bra priser – som gör att ni fortsätter köpa av oss. Det är vi glada för och vi, liksom alla i vår bransch, krigar för att lösa de utmaningar som vi möter dagligen och kommer att möta framöver.

Tack till dig som är kund hos oss.
Utan dig vore vi ingenting alls. Stort tack för att du fortsätter jobba med oss. Vi är verkligen glada och stolta över det och vi hoppas att alla våra kunder känner det.

Alla på RK hälsar så gott och önskar dig en fin sommar! 
Vi hoppas att du reser och att det ger dig nya minnen. Njut oavsett, sommaren är ju som bekant kort.

Med vänliga hälsningar
Göran Grell
Vaktmästare, säljare & vd
info@rktravelgroup.se